Martti Haverisen saarna Helsingin Luther-kirkon messussa 1.12.2024
1. adventtisunnuntai, 1. vuosikerta
Matt. 21: 1-9
Kun he lähestyivät Jerusalemia ja olivat tulossa Betfageen Öljymäelle, Jeesus lähetti edeltä kaksi opetuslastaan ja sanoi heille: ”Menkää tuolla näkyvään kylään. Siellä on aasintamma kiinni sidottuna ja varsa sen vierellä; löydätte ne heti. Ottakaa ne siitä ja tuokaa minulle. Jos joku sanoo teille jotakin, vastatkaa, että Herra tarvitsee niitä mutta palauttaa ne pian.”
Näin tapahtui, jotta kävisi toteen tämä profeetan sana:
– Sanokaa tytär Siionille:
Katso, kuninkaasi tulee!
Hän tulee luoksesi lempeänä,
ratsastaen aasilla,
työjuhdan varsalla.
Opetuslapset lähtivät ja tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt. He toivat aasin ja varsan ja panivat niiden selkään vaatteitaan, ja Jeesus istuutui aasin selkään. Ihmisiä oli hyvin paljon, ja he levittivät vaatteitaan tielle, toiset katkoivat puista oksia ja levittivät tielle niitä. Ja ihmisjoukko, joka kulki hänen edellään ja perässään, huusi:
– Hoosianna, Daavidin Poika!
Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!
Hoosianna korkeuksissa!
Johdanto
En ole erityisen perehtynyt autojen teknisiin ominaisuuksiin, mutta viime aikoina on tullut päästyä vähän enemmän kartalle autojen tehojen, hevosvoimien osalta. Nykyään henkilöautoissa on tavallisesti hevosvoimia reilut sata tai parisensataa, pikkuautoissa voi olla alle sata.
Naapurimaamme Ruotsi on valmistanut paljon arvostettuja autoja, kuten Volvoja ja Saabeja, mutta siellä on menty kehityksessä niitäkin pidemmälle. Ruotsalaisen superautojen valmistajan Koenigseggin autot ovat itse asiassa niin korkean suorituskyvyn menopelejä, että niitä kutsutaan hyperautoiksi.
Koenigseggin Gemero on tiettävästi toistaiseksi maailman tehokkain tuotantoauto (ei konseptiauto). Jos tavallisesti autossa on hevosvoimia siis yli 100, niin tuossa Koenigsegg Gemerossa on järisyttävät 2 300 hevosvoimaa.
Jos Helsingistä menisi vaikkapa Seinäjoelle viivasuora tie ja ajaisi tuolla Gemerolla 300 km/h, niin teoreettisesti sinne pääsisi tunnissa. Hintaa niille reissuille kyllä tulisi, sillä Gemero maksaa yli puolitoista miljoonaa euroa.
Hevosvoima kuvaa moottorin tehoa ja se lasketaan tietyn menetelmän mukaan. On vähän hassua, että yhdellä hevosella voi olla tehoa jopa 15 hevosvoimaa.
Kuinka paljon nelivetoisessa aasissa on hevosvoimia?
Mikä on aasin huippunopeus tai kiihtyvyys nollasta sataan? Pääseekö sillä edes satasta?
Onko aasi kaarteissa yli- tai aliohjautuva? Minkälainen on aasin jarrutusmatka liukkaalla kelillä, saako siihen ABS-jarrut, entä lasten turvaistuimen?
Onko aasi itselatautuva tai vähäpäästöinen? Saako aaseja vain avomallisina?
Kun Jeesus suunnitteli ratsastavansa Jerusalemiin, mitä hän piti uusimmassa aasimallistossa tärkeänä? Harmaata mattapintaako?
Jeesus ei hankkinut aasia omaksi tai tehnyt leasingsopimusta. Mitäpä sitä enää sellaista hankkimaan enää muutamia päiviä ennen kuolemaansa ristillä.
Mutta Jeesus kyllä tiesi tasan tarkkaan, mitä hän halusi. Hän halusi juuri sen kulkupelin, joka täyttäisi vuosisatoja aiemmin ennustetun profetian.
Katsotaan tänään 1) juhlavaa vastaanottoa, 2) kuninkaan tie ja 3) vahvaksi tekevää voimaa
1) Juhlava vastaanotto
Jeesuksen aikana Jerusalem ja sitä ympäröivä Juudea kuuluivat Rooman valtakuntaan. Roomassa, valtakunnan pääkaupungissa, järjestettiin toisinaan triumfeja, kulkueita, joilla juhlistettiin verisissä taisteluissa voiton suoneita jumalia ja voitokkaan armeijan komentajaa. Ainakin aluksi sillä oli myös sellainen uskonnollinen merkitys, että siinä rituaalisesti puhdistettiin sotatantereelta palannut armeija.
Triumfissa suurin juhlittu sankari, triumfaattori, kulki neljän hevosen vetämissä vaunuissa Rooman halki. Hänellä oli laakeriseppele (corona triumphalis) ja vaate, johon oli ommeltu palmunlehtikuvioita (tunica palmata) sekä purppuranvärinen tooga (toga picta). Roomalaisessa kulttuurissa palmunlehti symboloi voittoa.
Rooman kaupungissa osa triumfin reitistä kulki Via Sacraa eli Pyhää Tietä pitkin. Kulkueessa oli muun muassa sotilaita ja sotavankeja, ja siinä kannettiin sotasaalista.
Koska triumfaattoria juhlittiin kuin jumalaa, hänen vaunussaan kerrotaan olleen orja, jonka tehtävänä oli kuiskuttaa jatkuvasti tämän korvaan: “Memento mori”, eli: “Muista kuolevaisuutesi.” Voittoisan keisarin tai kenraalin ei tullut unohtaa, että hänkin kuolee kerran.
Roomalaisilla oli omat perinteensä, mutta Jeesuksen saapuminen Jerusalemiin oli merkittävää juutalaisten omaa historiaa ja profetioita vasten. Jeesus sai aikaan ison hässäkän, vaikka tuota tapahtumaa ei ollut mainostettu Facebookissa. Juutalaiset olivat kyllä lukeneet tai kuulleet siitä jo vuosisatojen ajan profeetta Sakarjan kirjasta.
Siellä Sakarjan kirjan profetiassa tytär Siionia, tytär Jerusalemia kehotettiin: “Katso, kuninkaasi tulee. Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa.” (Sak. 9:9) Matteus siteeraa tämän päivän tekstissä tuota Sakarjan profetiaa, mutta ei sitä kohtaa siinä, että Jeesus on voittoisa. Nöyrä hän kyllä on, hänen kuninkaallinen ratsunsa on aasi.
Jeesus ei saapunut Jerusalemiin näyttävästi neljän hevosen vetämässä vaunussa perä luisussa driftaamalla. Öljymäen varikkopilttuusta oli kyllä saatu lainaksi uudenkarhea aasinvarsa.
Hurraavien jerusalemilaisten ja muiden Jerusalemiin saapuneiden ihmisten silmissä Jeesuksen tulo vaikutti vielä tässä vaiheessa lupaavalta. Hänelle huudettiin siunausta, hoosianna, auta. Sitä huutoa käytettiin, kun otettiin vastaan kuningasta.
Mutta kohta asiat vaikuttivat alkavan luisua päin mäntyä kuin jäisessä mutkassa. Ei hän ollutkaan maallisen vallan tuoja, Rooman miehitysvallan murskaaja, rajamuurien pystyttäjä, inflaation taltuttaja.
Minkälainen toivontuoja saisi sinut kadulle huutamaan siunausta? Minkälainen Jeesus kelpaa sinulle? Sellainenko, joka tarjoaa näyttävyyttä, tehoja, viihdyttävyyttä, vahvoja elämyksiä?
“Mahtavat ovat muualla, suurissa saleissa.” (Virsi 15:2)
Jeesus ratsasti Jerusalemiin vaatimattomasti aasin varsalla. Hänen kuninkuutensa ei ole tästä maailmasta, eikä hänen rauhansa ole sellaista, mitä tämä maailma antaa. (Joh. 14:27, 18:36)
2) Kuninkaan tie
Triumfissa juhlitun sotasankarin korvaan täytyi kuiskutella “Memento mori”, “Muista kuolevaisuutesi”. Jeesus ei tarvinnut orjaa lähelleen muistuttamaan siitä. Hän itse oli ottanut orjan muodon (Fil. 2:7), ja oli tarkasti kartalla siitä, mitä muutamien päivien kuluttua hänelle tulisi tapahtumaan.
Jeesuksen osalta lopputulos oli kovin erilainen kuin roomalaisessa triumfissa. Jerusalemiin ratsastanut Jeesus kyllä lopulta seppelöitiin kruunulla ja puettiin purppuranpunaiseen viittaan, mutta se kruunu oli orjantappuroista väännetty piikikäs tekele ja viittakin korosti vain roomalaisten sotilaiden julmaa pilkkaa. (Mark. 15:17) Jeesuksen via sacra, pyhä tie, oli toisenlainen kuin Roomassa.
Sen aiemmin mainitun ruotsalaisen hyperautoja valmistavan firman nimi, Koenigsegg, tulee sen perustajan, omistajan ja toimitusjohtajan Christian von Koenigseggin nimestä. Se on saksalaista perua, ja König tarkoittaa kuningasta. Eräs nettisivusto katsoo Koenigseggin tarkoittavan kuninkaan tietä tai matkaa, tai tietä kuninkuuteen.
Kristus-kuninkaan tie ei vienyt maalliseen luksukseen ja kunniaan, vaan kärsimykseen. Siitä tuli Via Dolorosa.
Jos toimitusjohtaja Christian von Koenigseggin nimi tarkoittaa jotakuinkin Kristittyä Kuninkaantieltä, niin sellaiseksi jalosukuiseksi Jumala on ottanut kasteessa myös sinut, Kristuksen ristintien tähden. Hänen puhdistaminaan me emme ole siis matkalla kohti kadotusta, vaan saamme kulkea pyhällä tiellä kohti taivaallista kirkkautta.
Roomalaisessa triumfissa kuljetettiin sotavankeja ja orjia, mutta Jeesuksen voittosaatossa saamme kulkea me, entiset synnin, kuoleman ja Paholaisen orjat, jotka Kristus on verellään vapauttanut. “Kiitos olkoon Jumalalle, joka aina kuljettaa meitä Kristuksen voittosaatossa ja antaa meidän kaikkialla levittää Kristuksen tuntemisen tuoksua!” (2. Kor. 2:14)
Koska Kristus kantoi ristillä sinun ja minun, koko ihmiskunnan syntien rangaistuksen, saat Kristuksen veren tähden uskoa kaikki syntisi anteeksi.
Sinä päivänä, jona Jeesus, kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra palaa kunniassaan taivaan sotajoukkojen kera tähän maailmaan, hän ei enää ratsasta aasilla, vaan valkoisella hevosella. (Ilm. 19:11-16) Sinä päivänä hänen voittonsa tulee kaikille näkyväksi, ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi, että: “Jeesus Kristus on Herra.” (Fil. 2:11)
3) Vahvaksi tekevä voima
Sen niminen englantilainen huumori-tubettaja kuin Adrian Bliss tekee videoita laidasta laitaan. Kun hän käsittelee raamatunkertomuksia, niissä on mielenkiintoisia näkökulmia, mutta myös ivallisuutta.
Adrian Bliss on vastikään julkaissut kirjan “Greatest Nobodies of History” eli vapaasti suomennettuna “Historian tuntemattomimmat suuruudet”. Mainoksen perusteella yhtenä historian tärkeänä sivuhahmona siinä kirjassa esitellään ilmeisesti Buffalo Billin hevonen.
Se aasi, jolla Jeesus ratsasti Jerusalemiin, taitaa puolestaan olla historian kuuluisin tuntematon aasi. Uskoisin, että se aasi on tunnetumpi kuin esimerkiksi Bileamin puhuva aasi, josta siitäkin kerrotaan Raamatussa. (4. Moos. 22:21-35)
Tuo aasi oli Jeesuksen käytössä siis vain pienen hetken, ja kuitenkin siitä tuli historian kuuluisin aasi. Jos kerran aasi sai sen kunnian, että sai palvella Jeesusta, miten suuri kunnia onkaan se, että Kristuksen omina myös sinä ja minä saamme palvella häntä!
Aasilla ratsastaminen kuvastaa Jeesuksen nöyryyttä, mutta yhtä lailla kaikkivoipa Jeesus nöyrtyy tekemään työtä meidän, vajavaisten ihmisten kanssa. Mutta Jeesus haluaa käyttää valtakuntansa rakentamiseen niitä lahjoja, joita hän on myös sinulle suonut.
Mitä siis vastaat, kun Jeesus sanoo, että hän tarvitsee sinua? Onko sinulla antaa hänelle aikaasi?
Mietitkö, mistä saat kaiken keskellä voimaa palvella häntä?
Mistä hevoset ammentavat suuret hevosvoimansa? Niillä kun on vahvat lihakset, vaikka ne syövät ruohoa, eivätkä proteiinivanukkaita.
Kaikkivaltiaan Jumalamme voimaa ei mitata hevosvoimissa. Hänen voimansa on mittaamaton. (Ef. 1:19) Raamattu sanoo, että evankeliumi “on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat”. (Room. 1:16)
Meille on annettu hengelliseksi ravinnoksi ja vahvistukseksi Jumalan sana ja ehtoollinen. Ne eivät vaikuta tämän maailman silmissä kovin ihmeellisiltä, mutta siinä on Jumalan voima kätkettynä.
Anna siis Jumalan virittää sinut tehokkaaseen käyttöönsä. Sellaista autoa, joka näyttää tavalliselta, mutta jonka moottori on huomattavan tehokas, käytetään englanniksi sanaa sleeper. Sinulla ja minulla on taivaallinen Isä, joka “ylentää tomusta mitättömän ja korottaa tuhkasta köyhän”. (1. Sam. 2:8)
“Jumalalle, joka meissä vaikuttavalla voimallaan kykenee tekemään monin verroin enemmän kuin osaamme pyytää tai edes ajatella, olkoon ylistys seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja ikuisesti. Aamen.” (Ef. 3:20-21)
Rukoillaan. Kiitos, rakas Jumala, että lähetit ainoan Poikasi tähän maailmaan ihmiseksi. Kiitos, että hän alensi itsensä ristinkuolemaan tuodakseen meille sovituksen, syntien anteeksiannon. Kiitos, että Kristuksen tähden sinä ylennät meidät mitättömät ja korotat kerran sinun taivaalliseen kirkkauteesi. Auta meitä tässä ajassa palvelemaan sinua ja lähimmäistä sinun voimassasi. Jeesuksen nimessä aamen.