Martti Haverisen saarna Helsingin Luther-kirkon messussa 6.4.2025
5. paastonajan sunnuntai (Judica), 1. vuosikerta
Joh. 11: 47–53
Ylipapit ja fariseukset kutsuivat neuvoston koolle ja kysyivät siltä: ”Mitä meidän pitäisi tehdä? Se mies tekee paljon tunnustekoja. Jos annamme hänen jatkaa näin, häneen uskovat kohta kaikki, ja silloin roomalaiset tulevat ja ottavat meiltä sekä tämän pyhän paikan että koko kansamme.” Silloin yksi heistä, Kaifas, joka oli sinä vuonna ylipappina, sanoi: ”Te ette ymmärrä yhtään mitään. Ettekö te käsitä, että jos yksi mies kuolee kansan puolesta, se on teille parempi kuin että koko kansa joutuu tuhoon?” Tämä ei ollut hänen oma ajatuksensa, vaan sen vuoden ylipappina hän lausui ennustuksen: Jeesus oli kuoleva kansan puolesta, eikä vain sen kansan puolesta, vaan kootakseen yhteen kaikki hajallaan olevat Jumalan lapset.
Siitä päivästä lähtien neuvoston tavoitteena oli surmata Jeesus.
Johdanto
Tällä viikolla uutisoitiin, että viikko sitten lauantaina (29.3.2025) Moskovassa räjähti auto. Se auto oli Aurus Senat, venäläisen luksusmerkin limusiini. Sen katsotaan kuuluneen Vladimir Putinin autosaattueeseen.
Tässä maailmassa on vaarallista olla valtionjohtaja. Kerrotaan, että Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi on yritetty salamurhata. (HS.fi 7.5.2024) Ja Donald Trumpia puolestaan ammuttiin Yhdysvaltain presidentinvaalien kampanjoinnin aikana. (13.7.2024)
Ei siis ihme, että eräiden valtionjohtajien kerrotaan pelkäävän salamurhaajia ja olevan kovin epäluuloisia vähän kaikkea kohtaan, vaaraa kun vaikuttaa olevan siellä sun täällä.
Kuinka monta turvallisuudesta vastaavaa henkilöä täytyy ottaa mukaan, kun lähtee jonnekin reissuun, kyläilemään vaikkapa naapurimaahan? Omat kokit ja ruoat pitää ehdottomasti olla matkassa mukana, mutta ehkä niitä ruokia pitää silloinkin vielä jonkun toisen maistaa, niin kuin juomanlaskijat muinoin, ettei sinne vain olisi ujutettu jotain tappavaa ainesosaa. Tai nykyään se ilmeisesti hoidetaan kannettavalla laboratoriolla.
Mutta pitääkö aina käyttää luotiliivejä ja panssarointeja? Ja voiko edes omaan lähipiiriin luottaa? Yrittääkö joku anastaa vallan?
On varmasti kuluttavaa elää jatkuvassa pelossa ja epäillä milloin ketäkin. Kolmannessa Mooseksen kirjassa kuvataan osuvasti pelkotilaa sellaisessa tilanteessa, jos Israel luopuu noudattamasta Jumalan lakia ja Jumala lähettää heidän kimppuunsa vihollisia. “Teidän vihamiehenne hallitsevat teitä, ja lopulta te pakenette silloinkin, kun kukaan ei aja teitä takaa.” (3. Moos. 26:14-17)
Johanneksen evankeliumi alkaa upeasti, mutta kun siinä kerrotaan Jeesuksen tulemisesta tähän maailmaan, siinä on myös surullinen sävy. “Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.” (Joh. 1:11)
Kun tämän maailmankaikkeuden hallitsija tuli tähän Jumalaa kohtaan vihamieliseen maailmaan, minkälaiset olivat hänen turvajärjestelynsä?
Katsotaan tänään 1) kuolemantuomiota elämän antajalle, 2) häiritsevää Messiasta ja 3) kosketettavaa Kuningasta.
1) Kuolemantuomio elämän antajalle
Jerusalemin pr-osastolla oli haasteellinen tehtävä kaupungin brändin kirkastamisessa – se kuva kun ei ollut kovin lämmin ja lähestyttävä. “Jerusalem, Jerusalem! Sinä tapat profeetat ja kivität ne, jotka on lähetetty sinun luoksesi.” (Matt. 23:37, Luuk. 13:34)
Jerusalemin hengellinen johto joutui pohtimaan jälleen yhtä hankalaa tapausta. Mitä Jeesuksen suhteen pitäisi tehdä?
Ylipappi Kaifas esitteli suuren neuvoston kokouksessa matemaattisen laskukaavan, jonka mukaan olisi parempi, jos yksi mies kuolee, kuin että koko kansa joutuu tuhoon. (Joh. 11:50)
Tämän päivän tekstialue päättyy: “Siitä päivästä lähtien neuvoston tavoitteena oli surmata Jeesus.” (Joh. 11:53) Sitä seuraava jae kertoo, että: “Sen tähden Jeesus ei enää liikkunut avoimesti Juudeassa vaan siirtyi lähelle autiomaata. Siellä, Efraim-nimisessä kaupungissa, hän sitten oleskeli opetuslapsineen.” (Joh. 11:54)
Jeesus ei siis vielä ollut tullut Jerusalemiin asti, mutta sinne hän saapuisi kohta. (Joh. 12:12)
Jeesuksen toiminta nyppi Jerusalemin hengellistä johtoa. “Se mies tekee paljon tunnustekoja. Jos annamme hänen jatkaa näin, häneen uskovat kohta kaikki, ja silloin roomalaiset tulevat ja ottavat meiltä sekä tämän pyhän paikan että koko kansamme.” (Joh. 11:47-48)
Nuo johtajatkin siis puhuivat tunnusteoista, eivätkä he kyseenalaistaneet niitä. Ongelma vain oli siinä, että Jeesus teki niitä liikaa. Kohtahan häneen uskoisivat kaikki!
Aiemmin tässä Johanneksen evankeliumin luvussa 11 Betaniassa, Jerusalemin lähellä, Jeesus herätti kuolleista Lasaruksen. Haudan suulla Jeesus huusi: “Lasarus, tule ulos!” (Joh. 11:43) Jeesus kutsui siis sanallaan tuon kuolleen miehen elämään.
Minkälaisessa kierossa ihmismielessä tällaiselle elämän antajalle sietää tulla kuolemantuomio?
Seuraavassa luvussa kerrotaan, että kun ihmisiä kiinnosti kovasti mennä Betaniaan katsomaan kuolleista herätettyä Lasarusta, ja he alkoivat uskoa Jeesukseen, ylipapit päättivät tappaa myös Lasaruksen. (Joh. 12:9-11) Eli he halusivat siis tappaa tyypin, joka oli herätetty kuolleista!
Meille ei kerrota, mihin Lasarus toisella kerralla kuoli, mutta hirvittää edes ajatella, jos ylipapit toteuttivat suunnitelmansa – että jos Lasarus heräsi kuolleista tullakseen tapetuksi.
Tämä maailma on kovin julma.
2) Häiritsevä Messias
Maailmanpolitiikka on viime aikoina ollut myllerryksessä, ja samalla on alkanut mietityttää, keihin voi luottaa, ketkä ovat liittolaisia.
Sitäkin on spekuloitu, että onko niissä uusissa F-35-hävittäjissä, joita Suomi ja moni muu maa on tilannut Yhdysvalloista, jonkinlainen tappokytkin, jolla Yhdysvallat voisi etänä estää niiden käytön. Moni taho on kiirehtinyt kiistämään – tai ehkä asiaan kuuluvammin ampumaan alas – sellaisen kytkimen olemassaolon.
Jumalan suhteen syntinen ihminen kaipaa tappokytkintä, sellaista asetusta, joka estäisi Jumalaa toimimasta. Että Jumalan saisi tarvittaessa deaktivoitua, napsautettua pois päältä.
Onko Jumala sinulle häiriöksi? Tuntuuko hänen opetuksensa rajoittavan sitä, mitä sinä oikeasti haluaisit elämässäsi tehdä? Ahdistaako ajatus siitä, että Jumala näkee kaiken? Haluaisitko toisinaan saada deaktivoitua Jumalan katseen?
Tai tuntuuko hän kovasti tekevän ihmeitä muille, jopa liikaa, mutta sinun vaikeuksiisi ei tunnu tulevan helpotusta?
Mutta voiko Jeesuksesta päästä eroon?
Lopulta kun Jeesus oli napattu kiinni ja saatu raijattua ylipappi Kaifaksen luo, ylipappi kysyi Jeesukselta: “Oletko sinä Messias, Jumalan Poika?” (Matt. 26:63) Kerran Kaifas ja jokainen meistä muista seisoo Kristuksen edessä tuomiolla, eikä silloin ole yhtään epäselvää, että hän on Messias, Jumalan Poika.
3) Kosketettava Kuningas
Wikipedian mukaan Vladimir Putin on presidenttinä vieraillut Ukrainassa parisenkymmentä kertaa. (Wikipedia 5.4.2025) Kiovassa hän kävi viimeksi vuonna 2013.
Mitä tapahtuisi, jos Putin nyt karauttaisi Kiovaan, tai Zelenskyi Moskovaan? Olisiko hurraavia kansanjoukkoja ottamassa vastaan, vai päätyisikö tulija suoraan tuomioistuimen eteen?
Jeesus tiesi tasan tarkkaan, mitä häntä odotti, kun hän suuntasi Jerusalemiin. Jopa niinkin lähellä sisäpiirissä kuin hänen omien opetuslastensa joukossa oli sellainen, joka hänet kavalsi. Mutta Jeesus tiesi senkin.
Hän oli kolme kertaa puhunut kuolemastaan, mutta myös siitä, että kolmen päivän kuluttua hän nousisi kuolleista. (Mark. 8:31-32, 9:31-32, 10:32-34) Se oli opetuslapsille silloin niin omituista puhetta, että he eivät kyenneet sen sisältöä sisäistämään.
Jeesus ei tullut Jerusalemiin omat kokit mukanaan. Viikunapuusta hän etsi nälkäänsä syömistä, mutta eipä sieltä sellaista löytynyt. (Matt. 21:18-19, Mark. 11:12-14)
Mutta oliko se pimeyden ydin Jerusalemissa? Tai onko se Moskovassa, Washingtonissa tai Helsingissä? Mistä ne murhat lähtevät?
Jeesus opetti, että “ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli.” (Mark. 7:21-22)
Siellä sisimmässä siis, omassa sydämessä, on meidän syntisten ihmisten murhanhimoinen kytkentäkaavio. Omasta sydämestä kumpuavat kateus ja viha, toisia vahingoittavat ajatukset ja teot.
Jumala tahtoi Jerusalemin olevan jotain ihan muuta kuin murhia hautova teurastamo. Mutta niin se piti ihmiskunnankin olla jotain aivan muuta kuin veljessurmaaja.
Jeesus tuli tähän meidän kierojen sydäntemme maailmaan.
Hän mainitsi, että jos hän pyytäisi Isältä apua, taivaallisessa valmiusyksikössä olisi enkeleitä lähtövalmiina 12 legioonaa eli 72 000 ja enemmänkin. (Matt. 26:53) Mutta Jeesus ei eristäytynyt muista panssarilasien taakse, vaan hän uskalsi liikkua kosketusetäisyydellä ihmistungoksissakin. Hän jopa antoi itsensä ruhjottavaksi. Ruoskaniskut repivät auki Jumalan Pojan ihon, ja naulat lävistivät hänen lihansa.
Johannes kirjoittaa: “Jeesus oli kuoleva kansan puolesta, eikä vain sen kansan puolesta, vaan kootakseen yhteen kaikki hajallaan olevat Jumalan lapset.” (Joh. 11:52) “Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko maailman.” (1. Joh. 2:2) Koska hän rakastaa sinua ja minua, meitä kaikkia niin paljon, hän asetti itsensä alttiiksi meidän kaikkien puolesta.
Hän luopui omasta turvallisuudestaan voidakseen viedä sinut ja minut ikuiseen, täydelliseen turvaan, jossa ei enää ole kuolemaa. Kristuksen veri on pessyt myös sinun syntisi, ja kaiken sen saastan, jota sydämessäsi on.
Kristus on se hallitsija, joka on kuollut sinun puolestasi, jotta sinä saisit elää ikuisesti Isän luona, hänen valtakunnassaan. Kristus on Kuningas, joka tulee sinua niin lähelle, että antaa jopa lihansa ja verensä sinulle syötäväksi. Kristuksen vereen turvaten saat uskoa aivan kaikki syntisi anteeksi.
Kaifas luuli pelastavansa kansansa maallisesti, mutta miten sen Jerusalemin sitten kävikään? Säästyikö se tuholta, kun se yksi mies pistettiin kuolemaan?
No, ei käynyt hyvin. Siellä jatkettiin paremman messiaskandidaatin odotusta, ja toivottiin omaa vahvaa hallitsijaa. Mutta roomalaiset eivät pitäneet sellaisista itsenäisyyshankkeista, ja muutama vuosikymmen myöhemmin he lanasivat nurin Jerusalemin ja sen temppelin.
Jumala on sen sijaan valmistanut meille taivaallisen Jerusalemin, jossa ei ole juonittelua, ei murhanhimoa, ei vallankumouksia. Se on ikuisen rauhan valtakunta, jossa vallitsee rakkaudellinen yhteys.
Rukoillaan. Kiitos, rakas Jumala, että lähetit ainoan Poikasi tähän maailmaan kärsimään syntiemme rangaistuksen meidän puolestamme. Kiitos, että rakastat meitä niin paljon! Anna viisautta maailman johtajille, ja pyydämme rauhaa sinne, missä on väkivaltaa ja levottomuuksia. Auta meitä viemään sanoma Kristuksen pelastustyöstä kaikille kansoille. Jeesuksen nimessä aamen.