Martti Haverisen saarna Helsingin Luther-kirkon messussa 4.5.2025
2. sunnuntai pääsiäisestä (Misericordia Domini), 1. vuosikerta
Joh. 10: 11-16
Jeesus sanoo:
”Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta. Palkkarenki ei ole oikea paimen eivätkä lampaat hänen omiaan, ja niinpä hän nähdessään suden tulevan jättää lauman ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman, koska palkkapaimen ei välitä lampaista.
Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut, niin kuin Isä tuntee minut ja minä Isän. Minä panen henkeni alttiiksi lampaiden puolesta. Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen.”
Johdanto
Pohjois-Helsingissä on Haltialan kotieläintila, ja siellä on paljon isoja peltoja ja laitumia eläimille. Kesäisin siellä näkee esimerkiksi lampaita ja nautoja. Eläinten laitumet on rajattu sähköaidalla ja aidassa on vähän väliä varoituskylttejä, joissa lukee: “Varo sähköpaimenta.”
Näin seurakunnan paimenena, pastorina, se teksti ensin hihityttää, ja sitten sitä pysähtyy miettimään, mihin kaikkeen sitä voi soveltaa.
YouTubesta löytyvistä lammasvideoista minun ehdoton suosikkini on “Cute Lamb Needs Attention”, jossa pieni karitsa nauttii siitä, kun sitä paijataan ja rapsutetaan. Ja kun siinä videolla esiintyvä mies lopettaa sen, karitsa alkaa vaatia lisää paijaamista koskettelemalla jalallaan miehen kättä.
Minun sanavarastooni ei oikein sisälly sanaa “söpö”, mutta sanakirjassa sen kohdalla voisi kyllä olla tuollainen video. Tulkoon se tunnustettua tällä tavalla kiertoteitse.
Jos nyt sitten vertaa sähköpaimenta vaikkapa tuohon käteen, joka rapsuttaa karitsaa hellästi, niin sähköpaimenet eivät varmastikaan ole lampaille yhtään noin mukavia. En usko, että yksikään lammas pyytää sähköpaimenta paijaamaan.
Tämän päivän tekstissä Jeesus varoittaa vääränlaisista paimenista.
Katsotaan siihen liittyen 1) paimenten tuomiota, 2) hengen panemista alttiiksi lampaiden puolesta ja 3) paimenen ääntä.
1) Paimenten tuomio
Evankeliumitekstiä ennen luimme Vanhan testamentin lukukappaleen profeetta Hesekielin kirjasta. Se on kirjoitettu 500-luvulla ennen Kristusta sellaisessa surullisessa tilanteessa, kun Jerusalem ja sen temppeli oli tuhottu ja Juudan väestö oli viety pakkosiirtolaisuuteen kauas Babyloniaan, nykyisen Irakin alueelle. Sellainen mammuttimainen kansallinen ja henkilökohtainen katastrofi pisti ihmiset miettimään, että miten siinä niin pääsi käymään.
Hesekielin kirjan luvussa 34 profeetta Hesekielille tulee Herran sana, joka on ensinnäkin tiukkaa tuomion julistusta Israelin paimenille, kansan johtajille. Aivan lukemamme tekstialueen edellä Herra sanoo: “Niin totta kuin elän, minä panen paimenet vastaamaan, minä vaadin heidät tilille lampaistani. Enää he eivät saa olla laumani paimenia, enää he eivät saa huolehtia minun laumastani eivätkä omasta hyvinvoinnistaan.” (Hes. 34:10)
Kun Israelin hengelliset johtajat eivät hoitaneet vastuitaan asianmukaisesti, kansa ajautui heidän vanavedessään jumalattomille teille ja lopputuloksena oli Jerusalemin tuho ja kansan päätyminen vieraaseen maahan. Ja tästä kaikesta Herra sanoi panevansa Israelin hengelliset johtajat vastaamaan tilinteon päivänä. (34:10)
Tuo Hesekielin kohta saa yllättävän käänteen, kun Herra sanoo itse aikovansa toimia kansansa paimenena. (Hes. 34:11-22) Hän etsii lampaansa ja pitää niistä huolen.
Sitten Herra kertoo nimeltä, kenet hän asettaa lampaidensa paimeneksi. “Minä panen yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin. Hän kaitsee heitä, hän on oleva heidän paimenensa. Minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja palvelijani Daavid on heidän kaikkien ruhtinas. Minä, Herra, olen puhunut.” (Hes. 34:23-24)
Tässä on erikoista se, että Daavid eli nelisensataa vuotta ennen profeetta Hesekieliä. Daavid oli nuori paimenpoika, jonka Jumala ihmeellisesti asetti hallitsemaan Israelin kansaa. (1. Sam. 16:1,11-13) Mutta Hesekielin kautta Jumala lupasi nostaa Daavidin kansansa paimeneksi.
Kului kuutisensataa vuotta, ja uudelleenrakennettuun Jerusalemiin saapui ihminen, jota kutsuttiin Daavidin Pojaksi. Hän oli Daavidin kuningassuvun jälkeläinen.
Tämän päivän evankeliumiteksti, joka on siis Johanneksen evankeliumin luvusta 10, rakentuu tuon Hesekielin kirjan luvun 34 päälle. Molemmissa niissä verrataan maallisten hengellisten paimenten vääryyksiä taivaallisen paimenen hyvyyteen. On uskottomat paimenet, ja sitten on yksi uskollinen paimen.
Jeesus Kristus, Daavidin Poika julisti, että hän on se luvattu hyvä paimen, oikea paimen.
2) Henki alttiiksi lampaiden puolesta
Jeesus julisti suoraviivaisesti: “Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut, niin kuin Isä tuntee minut ja minä Isän.” (Joh. 10:14-15)
Jeesus siis tuntee lampaansa ja hänen lampaansa tuntevat hänet. Mutta muut eivät selvästikään tunne hyvää paimenta.
Johanneksen evankeliumin edellisessä luvussa 9 Jeesus teki ihmeen, ja antoi näön miehelle, joka oli ollut sokea syntymästään saakka. Sehän on lähtökohtaisesti aivan fantastinen asia, mutta koska se tapahtui sapattina, lepopäivänä, se jurppi erityisesti fariseuksia, sapattisäädösten vaalijoita. (Joh. 9:13-16) Heidän loppupäätelmänsä Jeesuksesta oli, että: “[M]istä tuo mies on peräisin, sitä emme tiedä.” (Joh. 9:29)
He eivät siis tunnistaneet ja tunnustaneet, että Jeesus on se, jonka taivaallinen Isä oli heillekin lähettänyt paimeneksi.
Ja nyt, kun Jeesus suoraan ilmoitti olevansa hyvä paimen eikä mikään pakeneva palkkapaimen, häntä kuunnelleet ihmiset jakautuivat kahtia. Monet sanoivat: “Hänessä on paha henki, hän on järjiltään. Mitä te häntä kuuntelette?” (Joh. 10:20) Toiset taas pohtivat, että: “Noin ei puhu sellainen, jossa on paha henki. Ja pystyisikö paha henki avaamaan sokeiden silmät?” (Joh. 10:21)
Mitä sinä kuulet Jeesuksen sanoissa? Ovatko Jeesuksen puheet sen verran järjenvastaisia, että ei häntä kannata kuunnella? Vai saako hän olla sinulle sellainen johtaja, joka saa avata myös sinun silmäsi näkemään hänen kirkkautensa? Oletko antanut Jeesukselle luvan ohjata sinun elämäsi suuntaa?
Jeesus asetti paimenen riman tosi korkealle. Hän sanoi: “Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta.” (Joh. 10:11) Se, että “panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta”, on siis Jeesuksen mittari.
Hän ei tyytynyt vain paijaamaan pienten lampaiden päälakea, vaan hän pisti oman henkensä alttiiksi pelastaakseen myös sinut ikuisesta kadotuksesta. Sähköpaimen satuttaa, mutta Jeesus Kristus, Hyvä Paimen, ojensi omat kätensä naulattavaksi kiinni puuhun, jotta pyhän Jumalan viha meidän syntiämme kohtaan ei iskisi meihin, vaan syntiemme sovittajaan. Kristuksen veressä myös sinut on pesty synneistäsi puhtaaksi ja saat uskoa kaikki syntisi anteeksi.
Katso siis Kristusta, sielusi paimenta ja kaitsijaa! (1. Piet. 2:25) Kuuntele hänen ääntään! Kun Herra on sinun paimenesi, ei sinulta mitään puutu. (Ps. 23:1) Hän johtaa sinut vihreille niityille ja vetten ääreen lepäämään. Ja hän kattaa tänäänkin pöydän sinun vihollistesi, synnin, maailman ja Paholaisen eteen.
Martti Luther kirjoitti tuosta ehtoollispöydästä: “Jos turmeltunut luontosi viettelee sinua haureuteen, jos maailma kiusaa ylensyömisellä, ahneudella ja kateudella, ja perkele kiihottaa ylpeyteen, laiskuuteen ja muuhun semmoiseen, et löydä lohdutusta mistään muualta kuin tästä armopöydästä, joka on valmistettu sinun vihollistesi silmien eteen. Ja jos vain tarvitset armoa ja jos maailman, lihan ja perkeleen kiusaukset rasittavat, tässä on sinulle kaikki, minkä tarvitset.”
3) Paimenen ääni
Elämämme aikana me emme ole vain staattisesti aitauksessa, vaan meidän on tarkoitus myös kulkea Paimenemme perässä.
“Varo sähköpaimenta.” Minkälaisia ovat nykypäivän sähköpaimenet?
Minkälaiseen hengellisyyteen tai uskonnollisuuteen lukuisat some-videot sinua ohjaavat? Kuuletko niissä Hyvän Paimenen äänen, vai jotain, joka hämmentää ja pistää suuntavaiston sekaisin? Millä sinä annat ruokkia itseäsi, Jumalan sanalla vai jollain muulla?
Voiko tekoäly toimia hengellisenä paimenena? Vai kannattaako tietokoneen näytön yläkulmaan liimata itselle muistutukseksi post-it-lappu: “Varo sähköpaimenta”?
Apostoli Paavali kirjoitti tessalonikalaisille, että “evankeliumi ei tullut teidän luoksenne vain sanoina vaan myös Pyhän Hengen voimana, kun me täynnä varmuutta sitä julistimme”. (1. Tess. 1:5) Ei siis ole kyse vain sanoista, vaan ennen kaikkea siitä, että Pyhä Henki saa tehdä työtään meissä ja vahvistaa niin, että pääsemme perille asti.
Monet äänet, omat syntiset houkutukset ja tämän maailman ja Paholaisen kuiskutukset uhkaavat johtaa harhaan oikealta tieltä. Tutki siksi itse ahkerasti Jumalan sanaa, sillä Pyhä Henki toimii ja vaikuttaa sinussa sen sanan kautta.
Jumalan sana ohjaa meitä kasvamaan Kristuksessa niin, että “emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat kaikenlaisten opin tuulten heiteltävinä”, kavalien ja petollisten ihmisten pelinappuloina. (Ef. 4:13-14)
Jeesus on Hyvä Paimen, mutta hän on myös asettanut paimenviran seurakunnan hoitamiseen. Ja minkälaisen paimenen hän ensin siihen kutsui? Jeesuksen kieltäneen Pietarin. Ylösnousemuksensa jälkeen hän kohtasi Pietarin armossansa, ja sanoi Pietarille: “Ruoki minun lampaitani.” (Joh. 21:17)
Vain Jeesus on täydellinen, kukaan hengellinen paimen ei ole täydellinen. Mutta silti meidät on kutsuttu vajavaisiin seurakuntiin, vajavaisten yhteisöön, jossa on myös vajavaiset paimenet.
Erilaiset sähköiset sisällöt voivat olla hyviä, mutta meidän on lampaina tarpeen kuulua seurakuntaan tai messyyhteisöön, jossa sitä yhteistä matkaa tehdään.
Kristus vie sinut perille niin, että saat asua ikuisesti Herran huoneessa, jossa hänen hellä hyvyytensä ja rakkautensa ympäröi sinut. (Ps. 23:6)
Rukoillaan. Rakas Jeesus, kiitos siitä, että sinä tulit tähän maailmaan meidän syntisten ihmisten keskelle, Hyväksi Paimeneksi, meille oppaaksi ja opastajaksi. Herra, kiitos että sinä olet antanut itsesi uhriksi. Sinun veressäsi meillä on syntien anteeksianto ja ikuinen pelastus. Herra, kiitos, että sinun varassasi me saamme kulkea tätä elämän matkaa, ja pyydämme, että sinä viet meidät perille asti. Herra, sinun voimassasi me pärjäämme. Jeesuksen nimessä aamen.