Martti Haverisen saarna Helsingin Luther-kirkon messussa 21.5.2023
6. sunnuntai pääsiäisestä (Exaudi), 2. vuosikerta
Joh. 7: 37-39
Juhlan suurena päätöspäivänä Jeesus nousi puhumaan ja huusi kovalla äänellä: ”Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, ’hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat’, niin kuin kirjoituksissa sanotaan.” Tällä Jeesus tarkoitti Henkeä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Vielä ei Henki ollut tullut, koska Jeesusta ei vielä ollut kirkastettu.
Johdanto
Karsintojen täyttämä euroviisuviikko huipentui viime viikon lauantaina (13.5.2023), kun siinä maailman suurimmassa laulukilpailussa koitti finaali. Liverpooliin oli vaeltanut kansaa eri puolilta Eurooppaa ja maailmaa kuulemaan, kuinka Suomea edustanut Käärijä Vantaalta lauloi tuona suurena päätöspäivänä: “Rankka viikko ja paljon pitkii päiviä takan’.”
Voisiko Suomesta tulla euroviisuvoittajaa?
Ilmoille jäi lopuksi hämmennys ja vastakkainasettelu, kun kansa innostui kuulemastaan, mutta monet ammattilaisraadit eivät.
Äsken luettu raamatunkohtamme alkoi sanoilla: “Juhlan suurena päätöspäivänä.” (Joh. 7:37) Oli lehtimajanjuhla, viikon kestävä juhla, ja tuon juhlan suuri päätöspäivä, rankka viikko ja paljon pitkiä päiviä takana. Kansaa oli tullut eri puolilta Rooman valtakuntaa Jerusalemiin juhlimaan.
Jeesus saapui sinne salaa, mutta otti tilanteen haltuun, kun hän meni juhlan puolivälissä temppeliin ja alkoi opettaa. (Joh. 7:10,14) Toiset tykkäsivät, toiset pitivät kansanvillitsijänä. (Joh. 7:12) “Toiset sanoivat: “Hän on Messias.” Mutta toiset epäilivät: “Ei kai Messias Galileasta tule!”” (Joh. 7:41)
Katsotaan tänään vilkaisua juutalaisten juhlakalenteriin, lehtimajanjuhlaa ja vettä, sekä Jeesuksen aikaansaamaa muutosta.
1) Juutalaisten juhlakalenteri
Kun lehtimajanjuhlaa vietetään, silloin juutalaisten kalenterissa on seitsemäs kuukausi, tisri (etanim). Meillä länsimaissa käytettävän gregoriaanisen kalenterin mukaan tuo juutalaisten seitsemäs kuukausi on syys-lokakuussa.
Seitsemän on Raamatussa täydellisyyden luku. Kolmannen Mooseksen kirjan luvussa 23 Jumala määräsi Israelille seitsemän vuosittaista juhlaa. Lehtimajanjuhla on siinä luetelluista juhlista viimeinen eli seitsemäs – ne eivät siis ole mitkään vähäpätöiset pippalot.
Seitsemännessä kuussa on lehtimajanjuhlan lisäksi kaksi muutakin tärkeää juhlaa, uusi vuosi ja suuri sovituspäivä. Se voi tuntua vähän hassulta, että juutalaisten kalenterissa vuosiluku vaihtuu seitsemännessä kuussa, mutta niin se on. Nyt on menossa vuosi 5783, ja tänä syksynä alkaa vuosi 5784.
Lehtimajanjuhla, jota siis vietetään viikon ajan syys-lokakuussa, on yksi kolmesta vuosittaisesta pyhiinvaellusjuhlasta. Kun Jumala solmi Siinainvuorella liiton israelilaisten kanssa, hän määräsi, että kolmesti vuodessa israelilaisten miesten oli lähdettävä viettämään Jumalan kunniaksi juhlaa hänen valitsemaansa paikkaan. (2. Moos. 23:14, 5. Moos. 16:16) Jerusalemista tuli se paikka.
Lehtimajanjuhlan lisäksi ne kaksi muuta pyhiinvaellusjuhlaa ovat happamattoman leivän juhla eli juhla, joka alkaa suoraan pääsiäisestä ja joka kestää seitsemän päivää, ja helluntai, jota Vanhassa testamentissa kutsutaan viikkojuhlaksi. Niin kuin Uudesta testamentista voi lukea, myös Jeesus vaelsi Jerusalemiin juhlille, ja siellä tosiaan oli noiden juhlien aikana paljon muualta tullutta väkeä.
Lehtimajanjuhla on sadonkorjuun kiitosjuhla, erityisen iloinen juhla. “Herra siunaa teidän satonne ja kaikki toimenne, ja siksi teidän tulee iloita ja riemuita”, sanotaan Viidennessä Mooseksen kirjassa lehtimajanjuhlaan liittyen. (5. Moos. 16:15)
Sadon lisäksi muistellaan kiittäen sitä, kuinka Jumala varjeli israelilaisia autiomaavaelluksen aikana. Herra määräsi, että: “Kaikkien israelilaisten tulee silloin asua lehtimajoissa seitsemän päivää, jotta tulevatkin sukupolvet muistaisivat, että minä annoin israelilaisten asua lehtimajoissa, kun toin heidät pois Egyptistä.” (3. Moos. 23:42-43)
Kaiken kaikkiaan Jumala selvästikin arvostaa juhlimista ja haluaa tarjota meille ihmisille juhlahetkiä arjen vastapainoksi.
2) Lehtimajanjuhla ja vesi
Käärijän laulussa vakavailmeinen kertoja haluaa olla jotain muuta kuin on arkena. Hän haluaa tuhota jäisen ulkokuorensa, olla sekaisin ja vapaa huolista, niin ettei pelkäisi tätä maailmaa. Siihen tuo laulun kertoja hakee rohkeutta alkoholista, ja päätyy puhe sammaltaen lopulta kaatamaan päällensä samppanjaa.
Minkälainen sinä haluaisit olla? Kaipaatko sinä jonkinlaista muutosta elämääsi? Tuntuuko sinusta siltä, että jotkut asiat kahlitsevat, ja haluaisit päästä niistä vapaiksi? Mistä sinä haet voimaa ja vauhtia muutokseen?
Käärijä huusi euroviisuestradilla: “Cha, cha, cha!”, ja kuulijat yhtyivät siihen mylvimällä sydämensä kyllyydestä.
Jeesus huusi kovalla äänellä oman viestinsä, jonka sisältö oli vesilinjalla. “Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, ‘hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat’, niin kuin kirjoituksissa sanotaan.” (Joh. 7:37-38)
Jeesus tarkoitti sillä, että häneen uskovat tulisivat saamaan Pyhän Hengen (Joh. 7:39) hänen kuolemansa, ylösnousemuksensa ja taivaaseenastumisensa jälkeen. Pyhä Henki vuodatettiin toisen pyhiinvaellusjuhlan aikana, helluntaina, ja helluntaita me juhlimme kirkkovuodessa viikon päästä sunnuntaina.
Jeesuksen julistus sisimmästä kumpuavista elävän veden virroista liittyi ilmeisesti lehtimajanjuhlan vesiriittiin. Siloan altaalta tuotiin juhlasaatossa vettä, joka vuodatettiin temppelin alttarille, ja kuivan kesän jälkeen Jumalaa rukoiltiin antamaan talven sadekaudelle runsaita sateita.
Runsaat sateet ovat tällä viikolla nostattaneet tulvia Balkanin maissa ja Italiassa, ja Pohjois-Suomessa. Pohjois-Italiassa tuhannet ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa. Vettä voi siis joskus tulla liikaa, hallitsemattomasti, niin että vesimassoihin voi hukkua.
Mutta makea vesi voi paikoin myös ehtyä. Tällä viikolla, helatorstaina (18.5.2023), Science-lehdessä julkaistiin Coloradon yliopiston tutkimus, jonka mukaan yli puolet maailman suurimmista järvistä ja tekojärvistä uhkaa kuivua.
Lehtimajanjuhlassa Jeesus ilmoitti, että hän on senkin juhlan täyttymys, elämän lähde, joka saa kukkimaan jopa autiomaan ja rutikuivan ihmisen kuolleen sisimmän.
Ei siis mikään ihme, että sellaisten sanojen jälkeen Jeesuksen ympärillä kuohui yhtä voimakkaasti kuin vesivirrat hänen puheissaan. Onko hän vain kansanvillitsijä (Joh. 7:12), vai voiko hänen sanoihinsa luottaa ja uskoa kaiken hänen varaansa?
3) Jeesuksen aikaansaama muutos
Käärijän tarttuvassa, eloisassa ja mukaansatempaavassa Cha cha cha -biisissä on surullista se, jos laulun kertojan ainoaksi keinoksi voittaa omat pelkonsa jää alkoholin juominen. Se johtaa lopulta johonkin aivan muuhun kuin vapauteen.
Raamatun mukaan ihminen, joka ei synny uudesti ylhäältä, yrittää turhaan sammuttaa janonsa metsästämällä ehtyviä vesiastioita. Jeremian kirjassa Jumala toteaa tyrmistyneenä omasta kansastaan: “[M]inut, elävän veden lähteen, se on hylännyt ja hakannut itselleen vesisäiliöitä, särkyviä säiliöitä, jotka eivät vettä pidä.” (Jer. 2:13)
Meillä syntisillä ihmisillä on taipumus etsiä voimaa, menestystä ja iloa jostain muualta kuin Jumalasta, palvoa luotua eikä Luojaa, mutta ilman Jumalaa meillä ei ole elämää.
Hengellisesti kuolleen ihmisen syntyminen ylhäältä, uudestisyntyminen, tapahtuu vedestä ja Hengestä. Jeesus sanoi: “Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.” (Joh. 3:5) Kasteessa meidät pestään puhtaaksi ja saamme Pyhän Hengen. (Ap.t. 2:38)
Kun Jeesus puhui lehtimajanjuhlassa uskomisesta häneen, niin alkutekstin pohjalta se “hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat” on tulkittavissa kahdella eri tavalla. Ensinnäkin, koska Kristus kutsuu luokseen juomaan, hän on siis veden lähde.
Toiseksi, lähde voi olla uskovan sisällä, niin kuin Jeesus sanoi, kun hän kohtasi samarialaisen naisen kaivon luona Sykarissa: “Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.” (Joh. 4:14) Tuotakaan uskovan ihmisen sisällä olevaa lähdettä ei tosin voi olla ilman Jeesusta ja Pyhää Henkeä. Jos uskova nimittäin pyrkii eroon Jeesuksesta ja jättäytyy oman voimansa varaan, elävän veden virta lakkaa, ja muuttuu löyhkääväksi mätäojaksi.
Jos etsit janosi sammuttavaa lähdettä jostain muualta kuin Jeesuksesta, jäät elämän lähteen ulkopuolelle. Meidän ikuisuutemme on täysin Jeesuksen varassa, ja ainoa mahdollisuus pysyä elinvoimaisena on palata uudestaan Kristus-lähteen luo.
Kristuksen kuolemassa meille puhkesi syntien anteeksiantamuksen lähde, hänen veressään on meidän kaikki syntimme sovitettu. Kun hän kuoli ristillä, yksi sotilaista työnsi keihään hänen kylkeensä, ja haavasta vuoti verta ja vettä. (Joh. 19:34) Hän vuodatti Golgatan alttarilla oman verensä ilman mitään juhlasaattoa, ja juhlavuus oli siitä brutaaliudesta kaukana.
Mutta Kristus kuoli, jotta me emme hukkuisi, joutuisi kadotukseen, ja siksi Kristuksen tähden myös sinä saat uskoa tänäänkin kaikki syntisi anteeksi. Kun siis turvaat uskossa Kristukseen, pääset juhlimaan ikuisesti Galileasta tulleen yllätysvoittajan seurassa.
Elävä vesi on liikkeellä olevaa vettä, ja Kristuksesta sinuun virtaava vesi on ylitsevuotavaista. Jumala haluaa siis toimia myös sinun kauttasi tässä maailmassa, niin että välittäisit eteen päin sitä rakkautta, jota itse olet häneltä saanut. Suurinta rakkautta ei liene kaataa itsensä tai toisen päälle samppanjaa, vaan palvella Jumalaa ja lähimmäistä.
Niinpä Vapahtajamme haluaa vapauttaa myös sinut kahleista tai tuhoavista riippuvuuksista. Ei pelkäämään tai elämään tyhjän ulkokuoren elämää, vaan palvelemaan ja rakentamaan, tekemään ihmeellisiä asioita hänen voimassaan. Pyhän Hengen kastelema ja muokkaama maaperä tuottaa hyvää hedelmää.
Pyhä Henki työskentelee Raamatun kautta. Lue siksi ahkerasti Jumalan sanaa, jotta uskosi saa kasvaa ja vahvistua.
Ja niin kuin tämän päivän Apostolien tekojen lukukappaleessa mainittiin, että apostolit pitivät kaikki yhtä ja rukoilivat lakkaamatta yhdessä muiden Jeesuksen seuraajien kanssa, samoin meidänkin tulee hakeutua kristittyjen yhteyteen ja rukoilla. (Ap.t. 1:14) Tule kohta ehtoolliselle saamaan voimaa ja rohkeutta Kristuksen ruumiista ja verestä leivässä ja viinissä.
Rukoillaan. Kiitos, rakas Jumala, että sinä olet ikuinen ja ehtymätön lähde, elämän ja syntien anteeksiantamuksen lähde. Anna Pyhän Henkesi tehdä meissä työtään niin, että me eläisimme rohkeasti sinun tahtoasi seuraten, lähimmäistä palvellen. Jeesuksen nimessä aamen.