Martti Haverisen saarna Helsingin Luther-kirkon messussa 16.10.2016
Uskonpuhdistuksen muistopäivä, 1. vuosikerta
Ef. 6: 10-18
Vahvistukaa Herrassa, ottakaa voimaksenne hänen väkevyytensä. Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan. Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan. Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen. Seiskää lujina! Kiinnittäkää vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan ja sitokaa jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia. Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet. Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana.
Tehkää tämä kaikki rukoillen ja anoen. Rukoilkaa joka hetki Hengen antamin voimin. Pysykää valveilla ja rukoilkaa hellittämättä kaikkien pyhien puolesta.
Johdanto
Täytyy sanoa, että tämä Paavalin Efesolaiskirjeen kohta on niin monipuolinen, että tästä tekisi mieli pitää useita erilaisia saarnoja peräkkäin jokaisesta mainitusta varusteesta erikseen.
Jos sinä olet täällä Luther-kirkossa ensimmäistä kertaa katsomassa, että mikä mesta tämä oikein on, niin tämä kirkkovuoden teksti voi tuntua aika rajulta. Mutta Raamatun mukaan tätä meidän elämää hajottaa sellainen pelottava trio kuin SKP. Se ei ole puolue, vaan synti, kuolema ja Perkele. Siinä on tämän elämän ja kaiken hyvän viholliset.
Pahuus on siis meidän sisällä, ulkopuolella ja voimaltaan myös meidän yläpuolella. Jokainen kristitty on kutsuttu taistelemaan omaa syntisyyttä vastaan, mutta tämän päivän teksti keskittyy nyt erityisesti ihmisestä riippumattomiin pahuuden voimiin eli pahoihin henkivaltoihin.
Katsotaan tässä saarnassa seuraavia asioita. Ensinnäkin, onko Paholainen todella olemassa ja miksi hänet pitäisi ottaa vakavasti? Toiseksi katsotaan sitä, että koska Paholainen ei voi mitään Jumalan taisteluvarusteille, hänen tarkoituksensa on saada sinut luopumaan Jumalan taisteluvarusteista tuhoamalla huoltoyhteytesi. Kolmanneksi katsotaan yhtä käytännön taistelutilannetta. Neljänneksi katsotaan Jeesusta, joka suostui kuoleman vangiksi, jotta me pääsisimme vapaiksi ikuisesta hengellisestä sotavankeudesta.
1) Onko Paholainen olemassa ja otettava vakavasti?
Saatat pitää puhetta Paholaisesta omituisena. Voiko täysjärkinen ihminen todellakin uskoa vielä vuonna 2016 pahojen henkiolentojen tai ylipäätään henkivaltojen olemassaoloon? Eikö sitä pikkulapsillekin sanota, että: “Pää tyynyyn nyt vain, ei kummituksia ole olemassa.” Vai pitääkö nyt tilata netistä Ghostbustersin protonisädetin, että uskaltaa päästää skidit nukkumaan?
Vaikka et uskoisi Paholaisen olemassaoloon, väitän, että kaikki meistä tietää ainakin yleisellä tasolla kuvauksen siitä, mikä Paholainen on ja mitä hän saa aikaan. Se on niin syväkoodattu ihmiskunnan tietouteen eri muodoissaan.
Tänään täällä messussa säestää Elävät Kivet, mutta toinen kivibändi Rolling Stones on kiteyttänyt yhdessä biisissään (Sympathy for the Devil) asian niin, että hän on ollut mukana muun muassa sodissa ja vallanvaihdoksissa ja iloinnut siitä, kuinka kuninkaat ja kuningattaret ovat taistelleet tekemiensä jumalten puolesta. Rolling Stones laulaa myös, että silti yhä edelleen kaikkia meitä mietityttää, että minkälaista peliä hän oikein pelaa, kun hän saa asiat näyttämään täysin nurinkurisilta.
Tämä on siis se stoori, jonka kaikki meistä tuntee, vaikka ei itse uskoisikaan siihen.
On kaksi väärää tapaa suhtautua paholaiseen: 1) olla täysin välittämättä hänestä tai 2) olla erityisen kiinnostunut hänestä.
Kehotan sinua ensisijaisesti uskomaan Jeesukseen, mutta ottamaan vakavasti myös sen, miten Jeesus ja koko Raamattu varoittaa persoonallisen pahan juonista. Raamattu kertoo Paholaisesta juuri sen verran kuin on tarpeen.
Saatanalle itselleen on varmaan se ja sama uskovatko ihmiset hänen olemassaoloonsa, koska jokaisessa ihmisessä oleva syntisyys palvelee joka tapauksessa hänen tavoitteitaan. Jos olet kristitty, mutta et usko Paholaisen olemassaoloon, niin sitten sun kannattaa pohtia sitä, että miksi et ota Raamattua tältä osin vakavasti. Mitä muuta jätät Raamatusta pois?
Miksi Raamattu siis varoittaa persoonallisesta pahasta?
Siksi, että nyt puhutaan nerokkaasta strategista, joka saa kansatkin tappamaan toisiaan, viime vuosikymmeninä esimerkiksi Balkanilla, Ruandassa ja Lähi-idässä.
Koska Jeesus on Jumala, hän on nähnyt Paholaisen kuviot aivan alusta alkaen ja hän luonnehtii paholaista muun muassa näin: “Saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.” (Joh. 8:44)
Joko Jeesus on hullu tai sitten hän on totuus, joka sanoo, miten asiat oikeasti ovat. Kun katsoo, että minkälainen ahneuden, vihan, tappamisen ja petoksen meininki maailmassa on sivistyksen tasosta riippumatta, niin kyllä nuo Raamatun puheet saavat katetta. Erilaisten katastrofien keskellä elävien, jotka ovat nähneet esimerkiksi äidille tai isälle tehtävän hirveitä asioita, voi olla jopa helpompi uskoa Paholaisen kuin hyvän Jumalan olemassaoloon.
Saatat nyt ajatella niin, että Paholaisesta puhuminen on vain yritystä ulkoistaa ihmisen vastuu Paholaiselle. Tämä ei ole kovin kaukaa haettua, koska myös Raamattu kertoo tästä. Ihminen on paratiisin syntiinlankeemuksesta alkaen yrittänyt sysätä vastuun omista päätöksistään käärmeen ja toisten syyksi.
Raamatun mukaan ihminen on kuitenkin aina itse vastuussa siitä, mihin hän ryhtyy tai on ryhtymättä, vaikka paholainen johtaakin meitä harhaan. Koska vastuuta omista pahoista teoista ei voi ulkoistaa, oman syntisyyden lisäksi myös ulkopuolinen paha ja sen vaikutusvalta on otettava vakavasti.
2) Huoltoyhteyksien tuhoaminen
Katsotaan toiseksi sitten sitä, että minkälaisesta taistelusta pahaa vastaan Raamattu puhuu.
Taru sormusten herrasta -taisteluissa Gimli ja Legolas kilpailevat siitä, kumpi tappaa enemmän örkkejä, ja he huutelevat toisilleen päivitettyjä lukemia örkkiraatojen takaa.
Tämä hengellinen taistelu, josta tämän päivän teksti puhuu, ei ole nokittelua siitä, että kuinka monta örkkiä huidot hengiltä. Apostoli Paavali kirjoittaa tässä, että: “Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen. Seiskää lujina!” (Ef. 6:13-14) Jo pelkkä pystyssä pysyminen on siis voitto.
Jeesus on jo ristillä kukistanut Paholaisen vallan, joten nyt on kyse siitä, että selviydytkö sinä itse hengellisesti hengissä taivaaseen asti.
Hengellinen taistelu koskee siis ennen kaikkea sinun suhdettasi Jumalaan. Ihminen on kuoleman vallassa, kun hän on erossa Kristuksesta.
Tässä on siksi kaksi mallia riippuen siitä, onko sinut kastettu Jumalan lapseksi eli puettu Jumalan vanhurskauden haarniskaan vai ei. Jos sinua ei ole kastettu, Paholainen tekee kaikkensa, ettei Jumalan Sana saisi mitään sijaa sinussa. Jos sinut on kastettu eli Jumala on herättänyt sinut kuoleman vallasta elämään, oma syntinen luontosi ja paholainen yrittävät erottaa sinut Kristuksesta.
Tätä taistelua ei käydä niin, että istut jossain komentobunkkerissa ohjaamassa joystickilla etänä ohjuslennokkeja, vaan sinua valmistetaan lähitaisteluun Paholaisen kanssa. Toistan tämän: Lähitaisteluun Paholaisen kanssa. Se ei kuulosta kovin miellyttävältä ajatukselta.
Sitä suhtautuu jokaiseen päivään kovin eri lailla, jos ottaa vakavasti sen, että tänäänkin on taas gladiaattorimatsi tällaista itseä voimakkaampaa ja kyvykkäämpää tappokonetta vastaan, joka on hionut muuvejaan jo maailman alusta alkaen.
Tässä tilanteessa sinun ainoa suojasi on taisteluvarusteesi, jotka olet saanut käyttöösi kasteessa tai saat, jos sinua ei ole vielä kastettu. Kaikkivaltias Jumala pitää sinut nimittäin omanaan näiden varusteiden kautta, ja nämä taisteluvarusteet ovat myös huoltoyhteys sinun ja Jumalan välillä. Koska taisteluvarusteesi kuuluvat sinua ja Saatanaa korkeammalle taholle, Saatana ei voi voittaa sinua, ellet sinä itse luovu näistä Jumalan taisteluvarusteista.
Kun Paholainen kiusasi Jeesusta, Jeesus antoi Paholaisen taistella Jumalan Sanaa vastaan, vähän niin kuin Iso-Arska sanoo terminaattorina, että: “Talk to the hand.”
Kun olet Jumalan Sanan suojassa, sinulla ei ole mitään pelättävää. Siksi Paholainen tekee kaikkensa saadakseen sinut pois sieltä, ja että luopuisit vapaaehtoisesti jostain seitsemästä varusteesta ja sitä kautta kaikista.
Saatana tulee yleensä ihollesi piiloutuneena hyviin asioihin ja herkullisten hedelmien eli kiusausten kautta. Saatana haluaa, että se ei edes näytä taistelulta, vaan että taistelukentän sijasta näetkin vain houkuttelevan kauniin kukkakedon, jossa lentelee perhosia. Ei kai se nyt voisi olla mikään paha ansa?
Jos ajatus taistelemisesta tuntuu jotenkin vastenmieliseltä tai raskaalta, siitä ei valitettavasti pääse eroon sillä, että kieltäytyy ajattelemasta koko asiaa. Kun saksalaiset piirittivät toisessa maailmansodassa Leningradia lähes 900 päivää eli vähän alle kaksi ja puoli vuotta, niin se ei olisi kauheasti auttanut leningradilaisia, jos he olisivat nostaneet jalat pöydälle, kun ei huvita taistella.
Se oli ihan hirveää aikaa. Piirityksen aikana kuoli pääosin nälkään yli 600 000 siviiliä. Neuvostoliittolaisia sotilaita kaatui yli miljoona ja saksalaisia sotilaita kuoli, haavoittui ja katosi yli puoli miljoonaa.
Mutta se syy, minkä takia Leningrad pysyi pystyssä, oli että heillä oli jäljellä vielä yksi huoltoreitti. Se reitti kulki Laatokan kautta, eli veden kautta tuli pelastus. Kesäisin sitä pitkin tuotiin ruokaa, tarvikkeita ja taisteluvarusteita laivoilla ja talvisin siellä oli jäätie. Siksi se tie sai nimen Elämän tie.
Sinun vihollisesi on sinnikäs piirittäjä, eikä hän lopeta piirittämistä minään päivänä koko elämäsi aikana. Hän yrittää saada huoltoyhteytesi poikki, jotta et saisi enää lisävoimia ja luopuisit taistelusta. Hän tahtoo katkaista Elämän tien.
Se elämän tie, josta sinä saat voimasi, on Jumalan Sana eli kuultu tai luettu Raamatun sana tai näkyvänä Jumalan Sanana kaste ja ehtoollinen, ja sen tien sinun vihollisesi haluaa katkaista. Olet varmaan usein huomannut sen, että moni asia tulee esteeksi silloin, kun olisi hyvä tarttua Raamattuun tai rukoilla. Jos aiot vahvistua taistelijana Herrassa, vahvistuksesi tulee käyttämällä ahkerasti elämän tietä, ja se elämän tie on Jumalan Sana.
3) Porno esimerkkinä taistelusta
Kolmanneksi tässä saarnassa otetaan nyt yksi raju, mutta erinomainen esimerkki taistelusta, jolla sinun huoltoyhteyttäsi koetetaan murtaa poikki, ja se esimerkki on porno. Eli otetaan sellainen ihana ja hyvä aviopuolisoita yhdistävä asia kuin seksi, ja typistetään se itseensä käpertyneeksi mielihyvän tavoitteluksi, joka tutkimusten mukaan lopulta myös vähentää seksiä puolisoiden kesken.
Viime päivinä on iltapäivälehdissä ollut juttua pornoriippuvuudesta, kun yksi julkisuuden henkilö on hakenut apua tähän ongelmaan. Jo ihan tilastojenkin mukaan moni meistä täällä tänään painii tämän saman asian kanssa, joka on nyt mobiiliaikana tullut myös pikkulasten taskuihin.
Jos käytät pornoa, saatat ajatella nyt kahdella tavalla. Joko 1) perustelet itsellesi tämän asian hyväksi tai 2) kamppailet voimattomana tämän asian kanssa.
Eli ensinnäkin saatat siis ajatella, että porno ei ole ongelma vasta kuin siinä vaiheessa, kun siitä muodostuu selvä riippuvuus.
En nyt puhu tästä asiasta yhteiskunnallisella tai psykologisella tasolla, mutta sanon vain tähän hengelliseen taisteluun liittyen sen, että porno ei tuo sinua yhtään lähemmäksi Jumalaa. Ei missään tilanteessa. Se ei ole edes neutraali asia, joka jättää suhteesi Jumalaan ennalleen.
Ja se ei johdu siitä, että kukkahattutädit tai -sedät syyllistävät ja saavat kokemaan huonoa omaatuntoa, vaan siitä, että se nyt vain on niin, että haureus vie sinua kauemmas pyhästä Jumalasta. Se saa sinut luopumaan yksi kerrallaan niistä taisteluvarusteista, jotka pitävät sinut hengissä.
Yhtäkkiä huomaatkin olevasi pedon sitoma niin kuin niissä Alien-elokuvissa, joissa alien-emo on muurannut pesässään tajuttomaksi vaipuneita ihmisiä erittämänsä kudoksen sisään. Syvällä sisimmässäsi sinä tiedät, että porno ei vapauta sinua ja tuo sinua lähemmäs Jumalaa, vaan se pikemminkin vain sitoo sinua yhä vahvemmin itseensä ja pitää sinut erossa Jumalasta.
Toinen mahdollinen ajatus sinulla ehkä tässä nyt on, että vaikka sinä tiedät kaiken tämän, niin silti ajatuskin pornosta luopumisesta tuntuu mahdottomalta, koska miten ilman sitä voi elää, kun aivojen mielihyväkeskus vaatii koko ajan sitä lisää. Saatat olla katkera Jumalalle, että hän on säätänyt jonkin niin kivan asian synniksi, ja alat ottaa syyllisyyden ja katkeruuden takia etäisyyttä Jumalaan. Jäljelle jää joko enää paatumus ja hengellinen kuolema tai vielä pienenä lepattava tuskainen liekki: “Jeesus, Daavidin Poika, armahda minua!”
Tämä on siis yksi esimerkki mahdollisesta asiasta, jonka kanssa kamppailet, ja johon Paholainen iskee kiinni. Meistä jokaisella on omat heikot kohtamme ja sinua voi alkaa esimerkiksi hallita katkeruus, kateus, ahneus tai väkivalta.
En sano tätä kaikkea siksi, että ikään kuin muut täällä olevat ihmiset ovat täydellisiä ja nyt sinulle näytettäisiin ovea, vaan siksi, että sinä saisit vapauden. Mikä tahansa asia sinulla onkaan vaikeutena, niin älä jää yksin painimaan sen kanssa, vaan tule pyytämään tukea.
Jos sinut on sidottu jossain asiassa, pikku hiljaa myös sinun tahtosi rakentaa perhettäsi ja seurakuntaasi on sidottu. Seurakunta on yksi ruumis Kristuksessa, ja kun sinä kärsit, kaikki kärsivät yhdessä. Ja kun sinä vahvistut Herrassa, se on siunaukseksi koko seurakunnalle. Tämä Luther-kirkko haluaa olla rukoileva seurakunta, ja tässäkin tekstissä meidät on kutsuttu rukoilemaan “hellittämättä kaikkien pyhien puolesta” (Ef. 6:18b) eli myös toinen toisemme puolesta.
Jeesuksesta itsestään sanotaan Heprealaiskirjeessä, että: “Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan.” (Hepr. 2:18)
4) Vapaaksi sotavankeudesta
Katsotaan viimeiseksi Herraamme Jeesusta, joka suostui kuoleman vangiksi, jotta me pääsisimme vapaiksi ikuisesta hengellisestä sotavankeudesta.
Paavali kirjoittaa siis, että “pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan”. (Ef. 6:14)
Jumala ei tuomitse sinua ja minua ikuiseen kuolemaan, koska Jeesus on ristillä hankkinut sinulle ja minulle sen vanhurskauden, joka tekee meistä Jumalalle kelpaavia. Tuo Jeesuksen vanhurskauden haarniska, jonka siis saamme kasteessa, peittää kaikki syntimme, ja siksi kelpaamme pyhälle Jumalalle. Sinä saat uskoa sen todeksi tässä ja nyt myös omalle kohdallesi siitä riippumatta, minkälaisia taisteluita sinun elämässäsi on ollut tai on tulossa.
Toisessa maailmansodassa Japanin keisarillisessa armeijassa kamikaze-lentäjät hyvästeltiin ennen kuolemaan päättyvää lentoaan sake-maljalla. Maalliset kuninkaat odottavat kansalaisiltaan uhrautumista.
Mutta kuninkaiden Kuningas uhrasi itsensä meidän puolestamme ja asetti viimeisenä iltanaan aterian, joka ei ole jäähyväisiä varten, vaan se on ylösnousseen Kristuksen voitonateria. Jeesus antaa siinä oman ruumiinsa ja verensä hoitaakseen meitä, hengellisissä taisteluissa haavoittuneita kristittyjä, ja antaakseen voimaa taistella pahaa vastaan. Kohta alkava ehtoollinen on sitä varten, että sinä pysyisit pystyssä loppuun asti ja saisit ikuisen elämän taivaassa.
Rukoillaan. Herra, kiitos siitä, että olet kuollut meistä jokaisen puolesta ristillä ja että sinä annat synnit anteeksi ja puhdistat meidät. Herra, anna voimaa jokapäiväiseen taisteluun niitä asioita vastaan, jotka sitovat meitä. Anna voimaa erityisesti niihin tilanteisiin, joissa tuntuu mahdottomalta päästä jostain riippuvuudesta vapaaksi. Anna halua ja viisautta tutkia päivittäin sinun Sanaasi. Jeesuksen nimessä aamen.