Martti Haverisen saarna Helsingin Luther-kirkon messussa 2.10.2018
Mikkelinpäivä (Enkelien sunnuntai), 1. vuosikerta
1. Moos. 28:10-17
Jaakob lähti Beersebasta ja kulki kohti Harrania. Matkallaan hän jäi auringon laskiessa yöksi erääseen paikkaan, otti siltä paikalta päänalusekseen kiven ja kävi makuulle.
Yöllä Jaakob näki unessa portaat, jotka ulottuivat maasta taivaaseen, ja Jumalan enkelit kulkivat niitä ylös ja alas. Sitten hän näki, että Herra seisoi hänen vieressään ja sanoi: ”Minä olen Herra, isäsi Abrahamin Jumala ja Iisakin Jumala. Tämän maan, jolla sinä makaat, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi. Sinun jälkeläisesi tulevat lukuisiksi kuin maan tomuhiukkaset, ja sinun sukusi levittäytyy länteen ja itään, pohjoiseen ja etelään. Sinun ja sinun jälkeläistesi saama siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille. Minä olen sinun kanssasi ja varjelen sinua, minne ikinä menetkin, ja tuon sinut takaisin tähän maahan. Minä en hylkää sinua, vaan täytän sen, minkä nyt olen sinulle luvannut.”
Jaakob heräsi unestaan ja sanoi: ”Herra on totisesti tässä paikassa, enkä minä tiennyt sitä.” Pelko valtasi hänet, ja hän sanoi: ”Kuinka pelottavan pyhä tämä paikka onkaan! Tämä on varmaan Jumalan asuinsija ja itse taivaan portti.”
Johdanto
Annoin kyydin joskus 90-luvulla miehelle, joka pelkäsi henkensä edestä, koska hänellä oli jotain huumevelkoja rästissä ja hän oli menossa hankkimaan takaisinmaksulle lisäaikaa. Se mies oli todella epätoivoinen ja levoton. En tiedä, miten hänen kävi.
Viime päivinä lehdissä on ollut juttua maajoukkueessa pelanneen entisen lätkäpelaaja Marko Jantusen päihdeajoista. Alkoholin ja huumeiden takia hän menetti perheensä, kotinsa ja työnsä ja nukkui rappukäytävissä. Vuosi sitten hänet melkein tapettiin huumevelkojen takia. Hän suostui viimein menemään vieroitukseen ja nyt hän on kuivilla ja opettelee elämään ilman päihteitä.
Tämän päivän tekstissä Jaakob on pakomatkalla säilyttääkseen henkensä. Hänen ihmissuhteensa ovat hajalla, hän on täysin tyhjän päällä ja hän pelkää kostoa. Katsotaan tässä saarnassa seuraavia asioita.
1) Ensimmäiseksi katsotaan sitä, että menneisyyden ja Jumalan pakeneminen on tulevaisuuden pelkäämistä.
2) Toiseksi katsotaan sitä, miten sinun menneisyytesi ja sinun tulevaisuutesi yhdistyvät Kristuksessa.
3) Kolmanneksi katsotaan sitä, minkälaista kotia haluamme tästä Luther-kirkosta rakentaa.
1) Menneisyyden ja Jumalan pakeneminen on tulevaisuuden pelkäämistä
Kuka on tämä Jaakob, josta tässä tekstissä kerrotaan? Nyt puhutaan asioista, jotka tapahtuivat Luvatussa maassa joskus noin 3 500 – 4 000 vuotta sitten.
Tässä tekstissä Jumala sanoo Jaakobille olevansa “Abrahamin ja Iisakin Jumala”. Vuosisatoja myöhemmin Jumala esittäytyy ihmisille “Abrahamin, Iisakin ja – Jaakobin Jumalana”. Jaakob oli siis Israelin kansan esi-isä niin kuin hänen isoisänsä Abraham ja hänen isänsä Iisak. Itse asiassa Jumala antoi juuri Jaakobille nimen Israel.
Jumala oli antanut siunauksen Abrahamille ja Iisakille, ja se sama siunaus seurasi myös Jaakobia kaikkia kansoja varten. Se tarkoittaa, että Jaakob oli parituhatta vuotta myöhemmin syntyvän Jeesuksen esi-isä äiti-Marian puolelta.
Jaakobin perhe
Tämä tämänpäiväinen tekstikohta on niin lyhyt, ettei siitä selviä, että mikä on tilanne. Jaakobilla oli vanhempi kaksoisveli Esau. Esau oli isän suosikkipoika, Jaakob oli äidin suosikki.
Suhteessa veljeensä Jaakob kävi häikäilemättömästi kauppaa, juonitteli ja valehteli saadakseen isoveljensä esikoisaseman ja isänsä siunauksen. Jaakob nimenä tarkoittaa suomeksi osuvasti, että “hän pettää”.
Esau raivostui lopulta Jaakobin tempuista ja aikoi tappaa hänet. Juonitteleva petturi joutui pakenemaan isänsä teltoista, eikä hän parinkymmenen vuoden pakomatkan takia ilmeisesti enää koskaan näe äitiään.
Jaakob pakomatkalla
Eli Jaakob on nyt tässä tekstissä sellaisella erikoisella yhdistelmämatkalla 1) pakenemassa murhanhimoista veljeään ja 2) matkalla tuhannen kilometrin päähän Harraniin etsimään sopivaa vaimokandidaattia. Siinä on siis jännällä tavalla pakomatka ja kosiomatka samassa paketissa.
Myöhemmin Jaakob itse kuvasi, että tässä vaiheessa, kun hän lähti reissuun ja ylitti Jordan-virran, hänellä oli pelkkä sauva kädessään (1. Moos. 32:10). Jaakob on siis käytännössä varaton. Vai miksi kukaan muuten käyttäisi kiveä tyynynä ja nukkuisi paljaan taivaan alla?
Eli tässä meillä on kaveri, joka on pakenemassa henkensä edestä, eikä hänellä ole omaisuutta tai kotia minne palata.
Jaakobin tuska
Ennen Esaun ja Jaakobin syntymää Jumala oli kertonut poikien äidille Rebekalle, että vanhempi on palveleva nuorempaa. Jaakob oli todennäköisesti olettanut, että Jumalan lupaus olisi jotain muuta, kuin että hän pelkää yksin pimeässä paljaan taivaan alla kostoa ja pakenee kuolemaa.
Missä ovat hienot tulevaisuudennäkymät? Tahtooko Jumala minulle todellakin hyvää? Missä olet, Jumala, kun sinua tarvittaisiin?
Mitä sinä pakenet? Mikä on sun tilanteesi, mitä sinä pakenet?
Pakenetko sitä, mitä olet aiemmin elämässäsi tehnyt, tai tällä viikolla, tai viime yönä, tai tänä aamuna? Pakenetko ihmisiä, joille olet itse tehnyt pahaa tai jotka tekevät sinulle pahaa?
Onko sinun suvussasi perintöriita niin kuin Jaakobilla, ja onko teillä välit menneet poikki fyrkan takia? Onko sulla ketään, johon voit turvautua, tai kotia, johon palata? Onko sun elämäsi niin solmussa, että sun on vaikea uskoa, että Jumala haluaa sulle hyvää?
Menneisyyden pakeneminen
Jokainen meistä pakenee luonnostaan enemmän tai vähemmän kahta asiaa: 1) menneisyyttä ja 2) Jumalaa. Jos menneisyyden teot on sovittamatta, tulevaisuus pelottaa, koska siellä odottavat tuomarit, velkojat ja kostajat. Menneisyyden pakeneminen ja Jumalan pakeneminen liittyvät läheisesti yhteen.
Jos menneisyyden teot on sovittamatta, tulevaisuus pelottaa, koska siellä odottavat tuomarit, velkojat ja kostajat.
Kun ihminen oli paratiisissa, ennen syntiinlankeemusta ei ollut mitään, mitä olisi tarvinnut peitellä. Olo oli koko ajan puhdas ja kevyt.
Kun ihminen nousi kapinaan Jumalaa vastaan ja lankesi syntiin, hän tunsi syyllisyyden ja häpeän painolastin harteillaan ensimmäistä kertaa. Ihminen alkoi pelätä Jumalan katsetta ja halusi piiloutua siltä.
Jumalan pyhyys on niin puhdasta ja voimakasta, että Raamatussa sitä kuvataan polttavaksi tuleksi. Tässäkin tekstissä sanotaan, että kun Jaakob oli herännyt, pelko valtasi hänet, ja hän sanoi: ”Kuinka pelottavan pyhä tämä paikka onkaan!”
Koko ihmiskunta on juossut pakoon Jumalan pelottavaa pyhyyttä siitä lähtien, kun Jumala syntiinlankeemuksen jälkeen kysyi ihmiseltä, että: ”Missä sinä olet?” (1. Moos. 3:9)
Yritätkö piiloutua tässä kaupungissa Jumalalta? Ajatteletko, että Jumala ei huomaa tai muista sinua?
2) Sinun menneisyytesi ja sinun tulevaisuutesi yhdistyvät Kristuksessa
Katsotaan toiseksi nyt sitä, että tässä tilanteessa, ihan odottamatta, aivan puskista, itse taivaan Jumala ilmestyy pakenijalle.
Jaakob näki kolme asiaa:
1) Maasta taivaaseen ulottuvat portaat.
2) Enkeleitä kulkemassa portaita ylös ja alas.
3) Herra, joka seisoo vieressä.
Mikä viesti näillä kolmella asialla on?
Ziggurat
Vanhoissa raamatunkäännöksissä portaat on suomennettu tikapuiksi. Tuon tikapuu-käännöksen kohdalla ainakin omissa mielikuvissani isolla enkelijoukolla olisi kyllä aika ahdasta kiivetä tungoksessa tikapuita ylös ja alas, mutta onneksi he osaavat lentää.
Ehkä Jaakob näki kuitenkin tuon aikakauden mukaisen zigguratin, eli sellaisen pyramidin, jonka ulkopinnassa on portaat. Babylonin torninkin arvellaan olleen sellainen pyramidimainen ziggurat. Jos olit täällä Luther-kirkon avajaisissa toukokuussa, niin sanoin silloin, että Babylonin torni oli ihmiskunnan yritys nousta Jumalan tasolle (saarna 15.5.2016 – Kaksi rakennushanketta).
Nyt Jumala ilmaisee unessa Jaakobille, että ihminen ei pääse Jumalan luo omia rakennelmiaan pitkin, vaan Jumala itse on valmistanut tien taivaaseen ja laskeutuu ihmisen rinnalle.
Enkelit kulkemassa portaita ylös ja alas
Jaakob näki siis enkeleitä kulkemassa portaita ylös ja alas. Uudessa testamentissa Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoi, että: ”Totisesti, totisesti: te saatte nähdä taivaan avoinna, ja te näette Jumalan enkelien kulkevan ylös ja alas siinä, missä Ihmisen Poika on.” (Joh. 1:51) Siinä, missä Ihmisen Poika on.
Taivas on avoinna siinä, missä Ihmisen Poika eli Jeesus on. Toisin sanoen Jeesus on sinun tiesi taivaaseen. Jeesus sanoo: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6)
Jumala ilmestyy syntisille
Jaakob ei ollut elänyt mallikkaasti, joten miksi Jumala ilmestyi hänelle?
Jumala etsii niitä, joiden elämä on palasina. Jumalan edessä ei voi kaunistella mitään, koska Hän näkee koko totuuden, minkälaisia olemme ja mitä olemme tehneet.
Jos sinun elämäsi on yhtä kaaosta ja menneisyys on klimppinä niskassasi, ja olet yksin pimeässä erämaassa vain sauva kädessä ja kivi tyynynä, Herra ei sano sinulle, että “koitapa nyt saada elämäsi kuntoon”, vaan hän laskeutuu sinun vierellesi laittamaan elämäsi kuntoon. Hyvät teot tai hyvä elämä ei ole tie taivaaseen. Vain Jeesus on tie taivaaseen.
Jos sinun elämäsi on yhtä kaaosta ja menneisyys on klimppinä niskassasi, ja olet yksin pimeässä erämaassa vain sauva kädessä ja kivi tyynynä, Herra ei sano sinulle, että “koitapa nyt saada elämäsi kuntoon”, vaan hän laskeutuu sinun vierellesi laittamaan elämäsi kuntoon.
Sellaisessa road movie -klassikkoleffassa kuin “Thelma ja Louise” kahden takaa-ajetun naisen pakomatka päättyy erämaassa rotkoon lähellä Meksikon rajaa. Epätoivon keskellä heidän viimeinen ajatus vapaudesta on kuolema.
Jos sinulla ei ole välit kunnossa Jumalan kanssa, edes kuolema ei vapauta sinua taakoistasi, koska joudut kerran joka tapauksessa kohtaamaan Kaikkivaltiaan Jumalan silmästä silmään. Sinut vapauttaa syntiesi rangaistuksesta vain Jeesuksen kuolema. Hän kärsi sinun rangaistuksesi, jotta sinä olisit taakoistasi vapaa.
Herra seisoo vieressä
Jeesus saapui taivaasta maailmaan, eikä hän huijannut, ei pettänyt, eikä valehdellut, vaan Hän kertoi totuuden ja ohjaa meitä tuntemaan totuuden, koska hän itse on totuus. Jeesus oli takaa-ajettu pakolainen jo vauvana, kun kuningas Herodes luuli Jeesuksen vievän häneltä vallan ja halusi siksi tappaa Jeesuksen.
Mutta kun aika oli oikea, Jumala antoi Jeesuksen tappajien käsiin. Getsemanen puutarhassa hän ei paennut takaa-ajajiaan, vaan suostui ristiinnaulittavaksi, jotta sinun ei tarvitse paeta menneisyyttäsi ja Jumalaa eikä pelätä tulevaisuutta.
Kristus on sovittanut syntiesi rangaistuksen, ja hän on joka ikinen päivä ainoa keinosi kohdata pahuutesi ja Jumalan pyhyys. Siksi sinulla on odottamisen arvoinen tulevaisuus, eikä tulevaisuutta tarvitse enää pelätä. Kristuksen ristissä menneisyys ja tulevaisuus yhdistyvät sinun parhaaksesi.
Kuka muu voisi tehdä sinulle niin? Kuka muu voi tässä elämässä pyyhkiä Jumalan edessä kaiken menneen ja tarjota sinulle vapauden ja ilon?
Jeesus yhdistää taivaan ja maan
Tämä on siis koko elämän tärkein juttu ja koko Raamatun pointti. Jeesus on portaat maasta taivaaseen. Jeesus on ainoa linkki, joka yhdistää taivaan ja maan. Jeesus on ainoa linkki, joka yhdistää pyhän Jumalan ja syntiinlangenneen ihmisen. Muuta tietä taivaaseen ei ole.
Jos hylkäät Kristuksen, taivas pysyy sinulle suljettuna. Vain Kristuksessa sinulle on taivas avoinna. Taivas on pakenijalle avoinna siinä, missä Jeesus on.
Taivas avoinna kasteessa
Jumala tietää, että myös sinä tarvitset tässä ja nyt syntien anteeksiantoa ja rohkaisua häneltä. Hän ei ole kaukana, vaan ihan siinä sinun rinnallasi.
Kasteessa olet saanut Kristuksen pyhyyden lahjaksi ja Jumala on ottanut sinut lapsekseen ja olet saanut oikeuden päästä taivaan kirkkaisiin saleihin. Jos sinua ei ole vielä kastettu ja haluaisit päästä Jumalan lapseksi, niin tule juttelemaan kanssani tämän messun jälkeen.
Häämatkan ateria
Kristus muuttaa menneisyyden pakenemisen tulevaisuuden odottamiseksi ja pakomatkasta tuleekin häämatka. Taivaan loppumatonta iloa nimittäin verrataan Raamatussa ikuiseen hääjuhlaan.
Tuolla häämatkalla syödään jo nyt hääateriaa, kun kastetulle Jumalan lapselle on taivas avoinna ehtoollispöydässä. Saat olla yhtä Kristuksen kanssa. Sinä olet hänen ja hän on sinun. Kristus on leivässä ja viinissä itse läsnä ja antaa syntisi anteeksi ja vahvistaa sinua.
Jumala ei hylkää sinua
Jumala vahvistaa sinua ja minua kohtaamaan menneisyytemme. Jumala ei siis kutsu pakenemaan menneisyyttä, vaan kohtaamaan sen Kristuksen kanssa. Jumala sanoi Jaakobille, että: ”[T]äytän sen, minkä nyt olen sinulle luvannut” (1. Moos. 28:15)
Minkälaiseksi Jaakobin elämä muuttui tämän jälkeen? Oliko se samppanjaa ja vaahtokarkkeja siitä eteenpäin? Ei. Jaakob kyllä menestyi, mutta myös kärsi paljon. Hän kohtasi vielä veljensä ja teki sovinnon hänen kanssaan.
Kun teet väärin ja ihmiset alkavat vihata sinua tai vaikka et tekisi mitään väärää, mutta silti muut kääntyvät sinua vastaan, Jumala ei hylkää sinua. Hän on sinun kanssasi myös niissä hetkissä, kun kohtaat ne ihmiset, joita vastaan olet rikkonut.
3) Minkälaista kotia haluamme tästä Luther-kirkosta rakentaa
Koska tämä Luther-kirkko haluaa olla avoin, kodikas ja rukoileva, otetaan vielä viimeiseksi pari näkökulmaa siihen, minkälaista kotia haluamme tästä kirkosta rakentaa.
Tämän päivän tekstin alussa sanotaan siitä paikasta, jossa Jaakob nukkui, että se oli “eräs paikka”. Siellä ei siis ilmeisesti ollut tapahtunut aiemmin mitään kovin merkittävää.
Jumalalla tuntuu olevan tapana yllättää ihan ihme paikoissa. Mooseksen hän yllätti erämaassa palavassa pensaassa. Apostoli Paavalin hän yllätti Damaskoksen tiellä. 21-vuotiaan Martti Lutherin hän yllätti ukkosmyrskyssä. Näistä jokaisen elämän suunta muuttui ratkaisevasti.
Jumalalla tuntuu olevan tapana yllättää ihan ihme paikoissa.
Jumala voi kohdata myös sinut jossain sellaisessa yllättävässä paikassa, missä luulisi, ettei siellä ole erkkikään. Siitä paikasta voikin yhtäkkiä muodostua sun elämäsi tärkein.
Paikan ja kodin merkitys tulee siitä, että on yhteys johonkin tai joihinkin. Esimerkiksi hyvässä parisuhteessa merkittävintä ei välttämättä ole, missä fyysisesti sijaitsee, kunhan rakas on lähellä ja suhde kunnossa.
Jaakob antoi nukkumispaikalleen nimen Betel, joka tarkoittaa suomeksi “Jumalan asuinsijaa”. Siellä, missä on Jeesus, siellä on pakenijan koti.
Tämä Luther-kirkko haluaa muodostua kodiksi sinulle. Samoin kuin Herra laskeutuu taivaasta ihmisen rinnalle, hän kutsuu myös sinua olemaan toisen rinnalla. Jumala yhdistää meidät Sanansa kautta ja kutsuu meitä tutustumaan toisiimme.
Pakenijat keskuudessamme
Jaakobin pakomatka Harraniin, nykyiseen Etelä-Turkkiin lähellä Syyrian rajaa, kulki niiden alueiden läpi, josta nyt on meille Suomeen tullut paljon turvapaikanhakijoita.
Eilen (1.10.2016) oli Hesarin kuukausiliitteessä kuvia ja kuvatekstejä pienistä pakolaislapsista, joista osa nukkuu ulkona paljaan taivaan alla metsässä Unkarin rajalla. Moni on menettänyt vanhempansa ja he ovat nähneet ja kokeneet järkyttäviä asioita ennen pakomatkalle lähtöä ja sen aikana. Heille yöt ovat täynnä pelkoja ja painajaisia.
Tällä viikolla tänne kirkkoon tuli muslimi, joka sanoi haluavansa kristityksi. Sinulla ja minulla on erinomainen mahdollisuus auttaa ihmisiä Kristuksen luo, joka muuttaa ahdistavan menneisyyden tulevaisuudeksi ja toivoksi, pakomatkan häämatkaksi. Pyydän sinua, että tule mukaan eri tavoin auttamaan kärsiviä lähimmäisiäsi esimerkiksi tämän Luther-kirkon kautta, jos Jumala sinua siihen kutsuu.
Rukoillaan. Rakas Jumala, kiitos siitä, että olet antanut Poikasi Jeesuksen kuolla ristillä, jotta meillä olisi Sinun kanssasi välit kunnossa. Jos joku meistä täällä ei nyt ole varma siitä, että olet sovittanut myös hänen syntinsä, anna uskoa luottaa sinun armoosi, hyvyyteesi ja rakkauteesi. Herra, auta meitä kohtaamaan oma menneisyytemme rehellisesti ja pyytämään anteeksi pahoja tekojamme niiltä, joita vastaan olemme rikkoneet. Anna voimaa myös antaa toisille anteeksi. Anna rakkautta, jolla voimme palvella toinen toisiamme ja kärsiviä lähimmäisiä. Jeesuksen nimessä aamen.