Martti Haverisen saarna Helsingin Luther-kirkon messussa 11.12.2016
3. adventtisunnuntai, 2. vuosikerta
2. Piet. 1: 19-21
Me voimme entistä lujemmin luottaa profeetalliseen sanaan. Ja hyvin teette tekin, jos kiinnitätte katseenne siihen kuin pimeässä loistavaan lamppuun, kunnes päivä sarastaa ja kointähti syttyy teidän sydämessänne. Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä. Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet.
Johdanto
Teräsmies-sarjakuvissa Teräsmiehen viholliset koittavat saada käsiinsä sellaista mineraalia kuin kryptoniitti, koska se on ainoa keino heikentää Teräsmiehen elimistöä niin, että hänestä tulee tavallinen haavoittuva kuolevainen ja hänet saa tuhottua.
Kapinoivalle ihmiskunnalle Jumalan rajaton valta tuntuu niin sietämättömältä, että halki historian ihmiskunta on haaveillut jonkinlaisesta kryptoniitista, sellaisesta kuvitteellisesta mahtavasta aseesta, jolla saisimme kammettua Kaikkivaltiaan Jumalan pois valtaistuimeltaan.
Yksi tällaisista aseista, joilla Jumalan valtaa yritetään horjuttaa, on hänen Sanansa mitätöiminen. Jos pystyisi osoittamaan, että Raamattu on satua tai muuten epäluotettavaa, ei hän voisi enää hallita meitä sen kautta ja Jumalan suu olisi tukittu. Elävä Jumala osaa puhua ja puhuvaa Jumalaa on aika vaikea sivuuttaa. Tällaisen syntisen ihmisen on ahdistavaa kuunnella hänen suoraviivaista puhettaan.
Jumala on valinnut puhua meille Raamatun kautta. Se on hänen sanansa. Se, onko Raamattu luotettava ja tosi vai epäluotettava ja valheellinen, on siis hyvin olennainen kysymys uskomme ja pelastumisemme kannalta.
Tämän päivän teksti, joka löytyy teiltä niistä ovella jaetuista monisteista, on siis Pietarin kirjeestä, jossa hän vastaa kohtaamiinsa epäilyksiin pyhien kirjoitusten luotettavuudesta. Pietari vakuuttaa, että nykyisestä Vanhasta testamentista löytyvät profeetalliset kirjoitukset ovat totta, Raamattu on luotettava ja elämää suurempi kirja.
Katsotaan tässä saarnassa paria asiaa:
1) Raamattu on silminnäkijöiden todistusta erikoisista tapahtumista.
2) Raamatun keskuksena on Kristus, uhrikaritsa, joka johtaa elämään.
Pietarin teksti antaisi hyvän aiheen puhua myös Raamatun syntytavasta sekä inhimillisenä että jumalallisena kirjana, mutta katsotaan sitä tarkemmin jokin toinen kerta.
1) Raamattu on silminnäkijöiden todistusta erikoisista tapahtumista
Eli katsotaan ensiksi sitä, että Raamattu on silminnäkijöiden todistusta erikoisista tapahtumista, ja tässä kertojana on Pietari. Kukas tämä Pietari nyt olikaan?
Simon Pietari oli ammattikalastaja, ja hänen paattinsa oli Gennesaretinjärvellä kaukana pääkaupunki Jerusalemista. Hän ei ollut käynyt kouluja, mutta hänet poimittiin oppilaaksi taivaan valtakunnan soveltavaan koulutusohjelmaan, kun Jeesus pyysi häntä lähtemään mukaansa. Siinä olivat teoriaopinnot ja käytännön harjoittelu samassa paketissa ja siinä näki ja koki uskomattoman epätodelliselta tuntuvia asioita.
Pietarin henkilökohtainen valmentaja, personal trainer, oli suurin auktoriteetti, jota maa on koskaan päällään kantanut. He eivät nähneet toisiaan vain arkisin virka-aikana, vaan yötä päivää.
Mitä sinä teit joulukuussa 2013? Mitä jos olisit ollut pilkillä Turun suunnalla ja joku olisi tullut pyytämään sinua lähtemään mukaansa? Olisit jättänyt kaiken siihen paikkaan ja olisit tähän päivään asti (joulukuu 2016) rundannut hänen kanssaan kävellen ilman keikkabussia pitkin poikin Turun ja Helsingin välistä aluetta.
Google Mapsin mukaan Kapernaumista Galileanjärven pohjoisrannalta Jerusalemiin on kävellen 164 kilometriä. Vähän niin kuin viime toukokuussa (2016), kun kannoimme isolla joukolla kävellen Luther-kirkon vanhan alttariristin takaisin kotiin Turusta Helsinkiin, mutta se reissu kesti vain pari vuorokautta. Kolmen vuoden jälkeen tuntisit reissukaverisi aika hyvin ja hänestä riittäisi monta mehevää juttua kerrottavaksi.
Pietari haluaa sanoa kirjeen saajille ja sinulle, että vaikka Raamatun kuvaamat asia kuulostavat uskomattomilta, ne eivät ole ihmisten keksimää legendaa. Kun Jumala kohtaa ihmisen, tapahtumat saavat erikoisia käänteitä, jotka tuntuvat ihmeellisiltä. Tämän päivän raamatunkohtaa edeltävissä jakeissa Pietari puhuu yhdestä reissusta, joka poikkesi semmoisista “perus-erikoisista” päivistä.
Jeesus kiipesi kolmen opetuslapsen eli Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen kanssa korkealle vuorelle. Siellä nämä opetuslapset näkivät silmiensä edessä, että Jeesuksen ulkomuoto muuttui ja hänen vaatteensa alkoivat hohtaa niin kirkkaan valkoisina, ettei edes OMO Sensitive saa sellaista pesutulosta aikaan. He näkivät Jumalan kirkkauden, ja se on kuolevaiselle ihmiselle todella pelottava kokemus.
Sen lisäksi siihen ilmestyivät yhtäkkiä Mooses ja Elia pitämään palaveria, jonkin sortin huippukokousta, Jeesuksen kanssa. Mooses oli elänyt reilusti yli tuhat vuotta sitä hetkeä aiemmin ja profeetta Elia yli 800 vuotta aiemmin. Eli nyt jos tapahtuisi niin, niin tähän ilmestyisi pari tyyppiä varhaiskeskiajalta ja sydänkeskiajalta. Lutherkin olisi heihin verrattuna nuori kaveri.
Sitten pilvi peitti heidät varjoonsa, ja pilvestä kuului ääni: “Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!” (Matt. 17:5) He kuulivat puhetta taivaasta. Jumalan ilmoitus on Jumalan puhetta. Ihmiset on kutsuttu välittämään sitä eteenpäin.
Ja sitten yhtäkkiä tilanne oli ohi.
No niin, tästä herää nyt luonnollisesti se kysymys, että voiko tällaisiin puheisiin luottaa, vai kehittelikö Pietari näitä stooreja omasta päästään.
Ehkä kryptoniittia ei löydy kuitenkaan ihan niin helposti. Otetaan kolme näkökulmaa.
Ensinnäkin, Pietari ei ollut ainoa, joka puhui tällaisista tapahtumista, vaan silminnäkijöitä ja todistajia oli paljon muitakin ja monista erilaisista tilanteista vahvistamassa kertomukset. Lisäksi nämä silminnäkijät olivat niin vakuuttuneita kertomuksistaan, että puolustivat niitä kuolemaan asti.
Silminnäkijöitä oli paljon elossa vielä silloinkin, kun näitä alettiin kirjoittaa ylös joitain vuosikymmeniä Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen. Niin nopea tapahtumien kirjaaminen poikkesi antiikin ajan legendoista ja lisäksi antiikin ajan legendoja ei oikein pysty sijoittamaan tiettyyn aikaan ja paikkaan.
Jeesuksen toiminnalla ja ihmeillä on aika ja paikka ja iso joukko todistajia. Jeesuksesta on kirjoitettu antiikin aikana myös Raamatun ulkopuolella.
Toisena mahdollisena kryptoniittina moni nostaa esiin sellaisen teorian, että opetuslasten kokemus ylösnousseesta Vapahtajasta saattoi olla jonkinlainen uskonnollinen joukkopsykoosi. Olisiko se voinut olla sitä?
Jos he saivat hallusinaation siitä, että Jeesus elää, ja että he keskustelivat hänen kanssaan, sen olisi pitänyt olla yhteinen hallusinaatio. Mutta aistiharhat eivät yleisesti ottaen ole yhteisiä ja samanaikaisia.
Joukkopsykoositeoria ei anna eväitä selittää sitä, että kaikki näkivät saman ylösnousseen Vapahtajan, varsinkin kun joukossa oli myös nimeltä mainittu epäilijä Tuomas, joka lopulta vakuuttui itse nähdessään Jeesuksen ja koskettaessaan häntä.
Kolmanneksi, mikä oli apostolien motivaatio kertoa kaikesta tästä?
Jos joku sepittäisi tällaisia tarinoita, hän kirjoittaisi itselleen merkittävän roolin, jossa olisi siistejä one-linereitä niin kuin leffoissa eli sellaisia osuvia tai hauskoja yhden virkkeen vuorosanoja. Jeesuksen opetuslapset näyttäytyvät evankeliumeissa kuitenkin pelkureina ja sellaisina, jotka eivät oikein hiffaa mitään. Se on rehellisen aitoa kuvausta meistä normaaleista ihmisistä. Jopa niin rehellistä, että lukija kokee välillä myötähäpeää.
Kun näiden ihmisten kirjetekstejä ja todistuksia lukee, niin ei niistä näy oman kunnian tavoittelu tai halu alistaa ihmisiä. Pikemminkin päin vastoin. Niistä näkyy into siitä, että he haluavat jakaa ilon Jumalan pelastusteoista mahdollisimman monen kanssa ja päästä yhdessä taivaaseen juhlimaan ikuisesti.
Mitä Raamattu on sinun mielestäsi? Onko se Jumalan sanaa? Onko Jumala luotettava, tahtooko hän sinulle pahaa vai hyvää?
Se kysymys sinun pitää itse kohdata.
Suurin vaikeus uskoa Raamattuun johtuu yleensä siitä, että se osoittaa meistä jokaisen syntisyyden pyhän Jumalan edessä. Ja se on iso uhka omille syntisille puuhilleni. Mieluummin sitä ajattelee, ettei koko Jumalaa ole olemassa.
Mutta Jeesus tarjoaa sinulle ja koko ihmiskunnalle kaikkein parasta, mitä ylipäätään on olemassa. Pietari rohkaisee sinua luottamaan siihen, että voit rakentaa koko elämäsi ja tulevaisuutesi Raamatun varaan.
Me olemme tässä oikeastaan vielä paremmassa asemassa kuin Pietari, koska me voimme nähdä millaista hedelmää Raamatun varaan rakentaminen on parin vuosituhannen aikana kantanut.
2) Raamatun keskuksena on Kristus, uhrikaritsa, joka johtaa elämään
Katsotaan toiseksi, että mikä oikeastaan on tuo pyhien kirjoitusten yksinkertainen, mutta vaikeasti avautuva sanoma.
Pietari kirjoittaa, että “[e]nnen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä”.
Pietari jos kuka tietää tämän. Hän eli kolme vuotta Jeesuksen kanssa ja näki omien silmiensä edessä ikivanhojen ennustusten toteutumisen, mutta ei siltikään ymmärtänyt, mistä siinä tarkkaan ottaen oli kyse. Pietari oli halukkaampi jäämään vuorelle tsiigailemaan Jeesuksen taivaallisen kunnian kirkkautta kuin kuulemaan siitä, että Jeesuksen pitäisi kärsiä ja kuolla. Kun Jeesusta sitten vietiin ristille, Pietari pakeni pupu pöksyssä.
Jeesusta on voinut siis katsella omilla silmillä ja hänen kanssaan on voinut heittää läppää ja yläfemmaa, ja silti olla näkemättä ja luottamatta siihen, että hän todella on Jumala.
Raamattua voi lukea omilla silmillä, ja silti olla näkemättä, mitä se sisältää. Miksi se on niin vaikeaa?
Vasta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta ja jälkeen Pyhä Henki alkoi avata Pietarille kirjoitusten sanomaa ja kyse oli sentään Jeesuksen kanssa eläneestä apostolista. Vain Pyhä Henki voi avata sinulle ja minulle kirjoitusten jumalallisen sanoman, se ei avaudu terävimmälläkään ihmisjärjellä. Ja se jos mikä on meille ylpeille ihmisille lähtökohtaisesti aika nöyryyttävä ajatus.
Mutta mikä on kirjoitusten sanoma?
Tämän päivän evankeliumitekstissä esiintyy sellainen henkilö kuin Johannes Kastaja. Joskus jostain uudistuksia ja nykymaailman hömpötyksiä vastustavista sanotaan, että hän on “vanhan liiton mies”, mutta Johannes Kastaja todella oli lajinsa viimeinen vanhan liiton mies. Hänen jälkeensä ei ollut enää tuleva yhtään vanhan liiton profeettaa.
Vanha liitto tarkoittaa sellaista liittoa, jonka Jumala teki Israelin kansan kanssa tuhansia vuosia sitten. Jumala antoi Israelille lupauksensa, lakinsa ja määräykset uhritoimituksista syntien sovittamiseksi.
Vanhan liiton viimeinen profeetta Johannes Kastaja ei ollut uuden liiton vastustaja, vaan hänen nimenomainen sanomansa valmisti ihmisiä uuteen liittoon, jonka Jumala teki koko maailman kanssa täydellisen uhrin kautta: “Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” (Joh. 1:29) Tämä on vähän pidempi sitaatti häneltä kuin tämän päivän evankeliumitekstikatkelman sitaatti. Mitä se tarkoittaa?
Jeesus Kristus oli viaton ja puhdas uhri, joka toteutti Jumalan lupaukset ja noudatti täydellisesti lakia eli täytti lain. Et tarvitse kryptoniittia päästäksesi eroon pyhästä Jumalasta, vaan Jumala itse teki itsestään haavoittuvan Kristuksessa, koska rakastaa sinua. Jumala ei tahdo musertaa sinua vallallansa ja voimallansa, vaan hän tahtoo pelastaa sinut.
Jumalan Karitsa sovitti ristillä sinun ja minun syntien rangaistuksen, jotta häneen uskomalla ja turvautumalla meillä olisi ikuinen elämä pyhän Jumalan luona taivaassa. Jos pidät itseäsi hyvänä ihmisenä, uhrikaritsan veri tuntuu typerältä ja vastenmieliseltä ajatukselta, niin kuin Pietarista ennen Jeesuksen ylösnousemusta.
Mutta vasta kun Pyhä Henki auttaa sinua tunnistamaan sydämesi pahuuden, koko Raamatun keskus avautuu sinulle ja uhrikaritsan veri maistuu paremmalta kuin juhlapöydän konvehdit ja vihreät kuulat yhteensä, ilman että se alkaa äklöttää.
Jumalan Karitsan veri on ikuisen elämän lähde ja se on Raamatun sanoman ydin. Se on hyvin yksinkertainen viesti, mutta vain Pyhä Henki auttaa tällaista ylpeää ihmistä ottamaan pelastuksen sanoma vastaan.
Pikkuisena koululaisena minua aina nauratti “Joulupuu on rakennettu”-laulu, koska siitä oli väännetty pilaversioita. Nykyään en pysty laulamaan sitä itkemättä. Se on niin hento laulu, mutta sen sisältö on timanttinen. “Tullessasi toit sä valon, lahjat rikkaat, runsahat; autuuden ja anteeks´annon, kaikki taivaan tavarat.”
Pelastuksen lahjan Kristus tarjoilee sinulle sanassa, kasteessa ja ehtoollisessa. Saat kohta ehtoollisella jättää hänelle kaiken synnin ja häpeän, ja hän antaa sinulle oman taivaallisen kirkkautensa, kaikki taivaan tavarat. Jumalan Karitsan ruumis ja veri, todellisesti läsnä sinun syntiesi anteeksi antamiseksi.
Pietari kehottaa sinua ja minua kiinnittämään katseen Jumalan sanaan kuin pimeässä loistavaan lamppuun. Koska tämä elämä on loppuun asti hengellistä taistelua, Raamatun lukeminen vaatii enemmän vaivannäköä kuin Hesariin tarttuminen tai kännykän räplääminen. Lampun sytyttäminen pimeässä voi olla vaikeaa, mutta sen valossa näkee sitten helpommin kaiken muunkin. Se on apu, ei rasite.
Pyhä Henki lahjoittaa pelastavan uskon kasteen kautta ja ravitsee sitä Raamatun ja ehtoollisen kautta. Mutta jos ei syö safkaa, niin eihän siitä elämisestä tule sitten yhtään mitään. Siksi kehotan sinua käymään säännöllisesti joka viikko messussa ja tekemään jonkin säännöllisen systeemin, joka auttaa sinua rukoillen lukemaan Raamattua edes vähän joka päivä, vaikka aamulla yksin tai yhdessä jonkun kanssa illalla.
Raamatun ahkera käyttäminen valmistaa sinun ja minun elämää entistä vahvemmin Jumalan käyttöön perheessä, ihmissuhteissa, työssä, ja seurakunnassasi. Jumalan sanassa on se voima, joka muuttaa meitä itseämme ja jonka avulla me voimme saada jotain hyvää aikaiseksi tässä kaupungissa, kunnes päivä sarastaa.