Rakkauden merkki – Matt. 7:15-23

Martti Haverisen saarna Helsingin Luther-kirkon messussa 11.8.2019
9. sunnuntai helluntaista, 1. vuosikerta
Matt. 7: 15-23

Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. Hedelmistä te siis tunnette heidät.
Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.
Monet sanovat minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.’
Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: ’En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!’”

Johdanto

50 vuotta sitten oli vuosi 1969, ja se oli monella tapaa merkittävä vuosi. Jos lähdetään liikkeelle vaikka ihan tästä naapurustosta, niin sinä vuonna vihittiin käyttöön Temppeliaukion kirkko.

Silloin elettiin kylmän sodan aikakautta ja sen läntinen osapuoli, Yhdysvallat, oli sotinut Vietnamissa jo vuosien ajan. Vuonna -69 amerikkalaisten sotilaiden määrä Vietnamissa oli suurimmillaan, ja eri puolilla Yhdysvaltoja oli massiivisia sodanvastaisia mielenosoituksia.

1. heinäkuuta Neil Armstrong astui Kuun pinnalla pienen askeleen, joka oli samalla suuri harppaus ihmiskunnalle. Vähän alle kuukausi sen jälkeen järjestettiin legendaarinen Woodstock-festivaali, josta muodostui hippiajan massavaiheen eräänlainen loppuhuipentuma.

Tuona samana kesänä 50 vuotta sitten, 28. kesäkuuta vuonna 1969, Manhattanilla New Yorkissa tehtiin erääseen homobaariin poliisiratsia, mikä sillä kertaa johtikin mellakoihin. Mellakoita oli sitten useina päivinä, ja ne alkoivat kääntää historian kulkua Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa. Homot, lesbot ja transihmiset nousivat vastustamaan sitä, miten heitä kohdeltiin yhteiskunnassa, ja monet alkoivat tukea heitä. Ajan hengen mukaisesti nuo mellakat olivat puolin ja toisin väkivaltaisia.

Vuoden kuluttua, mellakan vuosipäivänä, järjestettiin ensimmäinen pride-marssi. Helsingissäkin marssitaan liput liehuen kesäkuun lopulla – ei siis ensimmäisen kuukävelyn askeleiden muistoksi, vaan noiden Stonewallin mellakoiden kunniaksi.

Pride viittaa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen ylpeyteen seksuaalisesta suuntautumisestaan ja sukupuoli-identiteetistään. He puhuvat itsestään sateenkaariväkenä tai -kansana. Sitä voi kutsua myös liikkeeksi, ja koska jokaisella liikkeellä on aatteensa, voidaan puhua sateenkaari-ideologiasta. Sen aatemaailman mukaista materiaalia ja koulutusta syötetään nyt muun muassa Suomen kouluihin opettajille, jotta he jakaisivat sitä aatetta edelleen oppilailleen.

Jos olet täällä Helsingin Luther-kirkossa ensimmäistä kertaa, niin saatat ehkä pohtia, että puhutaanko täällä joka sunnuntai tästä aiheesta. No ei puhuta, ja jos et usko sitä, niin tule toisenkin kerran.

Mutta tämän sunnuntain raamatunteksti, joka viittaa ennen kaikkea vääränlaiseen karismaattisuuteen, on niin tiukka, että sen pohjalta on kysyttävä, että auttaako sateenkaariliike ihmiskuntaa harppaamaan kehityksessä uudelle tasolle, vai onko siinä kyse ennennäkemättömän laajasta eksytyksestä. Sateenkaariliike on sillä tavalla erityinen maailmanhistoriassa, että siinä haastetaan samanaikaisesti eri puolilla maailmaa yhteiskuntia, yhteisöjä ja nyt myös kirkkoja ajattelemaan asioita radikaalisti uusiksi.

On kuitenkin eri asia käsitellä teoriassa jotain ideologiaa kuin kohdata niiden kysymysten kanssa vereslihalla oleva lähimmäinen. Sateenkaari-ideologian sanotaan ajavan näiden kolhittujen lähimmäisten asiaa, ehkä siis sinunkin, joten aatteellinen keskustelu ei ole helppoa. Kun asia koskee syvästi omaa tai läheisen ihmisen elämää ja identiteettiä, sanat voivat tuntua teräksenkovilta ja satuttavilta. Mieleen nousee monenlaisia kysymyksiä esimerkiksi hyväksytyksi tulemisesta sellaisena kuin on ja oikeudesta rakkauteen tässä elämässä.

Jos koet homoseksuaalisia tuntemuksia, elät homoseksuaalisessa suhteessa tai kamppailet jonkin muun identiteettiäsi koskevan asian kanssa, niin muista, että Jumala rakastaa sinua ja tarjoaa sinulle Kristuksen ristin kautta lopulta vain parasta. Tutki rukoillen Raamatun äärellä sitä, mitä hän tahtoo sinulle sanoa, ja jatka painimista Jumalan kanssa tässä asiassa: “En päästä sinua, ellet siunaa minua.” (1. Moos. 32:27)

Olen myös käytettävissäsi vaikka messun jälkeen tai joskus myöhemmin, jos olet näistä asioista eri mieltä tai haluat muuten keskustella kanssani tai Helsingin Luther-kirkon teologi Soili Haverisen kanssa näistä asioista.

Tässä asiassa on monia ulottuvuuksia, eikä niitä kaikkia ehdi yhdessä saarnassa käsittelemään, mutta katsotaan tänään kolmea asiaa:
1) Sateenkaari viestinä
2) Hedelmä tuntomerkkinä
3) Risti pelastuksen merkkinä

1) Sateenkaari viestinä

On mielenkiintoista, että sateenkaariliikkeen symboli on juuri sateenkaari. Raamatussa sateenkaari liittyy vedenpaisumuskertomukseen, kun ihmisten pahuuden tähden Jumala hukutti ihmiset vesimassoihin Nooaa ja hänen perhettään lukuun ottamatta. Jeesuskin puhui vedenpaisumuksesta, Nooan päivinä, eikä hän kyseenalaistanut siinä tuon tapahtuman historiallisuutta tai sitä, että millä oikeudella Jumala toimi niin kuin toimi. (Matt. 24:37-39)

Raamatussa kerrotaan kahdesta erityisestä asiasta, jotka edelsivät vedenpaisumusta, ja jotka kuulostavat kovin tutuilta: oli normaalista poikkeavia sukupuolisuhteita ja väkivaltaa. 1900-luku oli järkyttävän väkivallan vuosisata sotineen ja hirmuvaltoineen. Keskitysleireille joutuivat niin juutalaiset, homot kuin kehitysvammaisetkin.

Sitten rakkauden jano ja arvojen murros länsimaissa johti seksuaaliseen vallankumoukseen. Kun itse on vapaa, niin mikä sitä olisi kieltämään vapautta myös muilta.

Seksuaalisen vapauden keskellä verenvuodatus kuitenkin jatkuu länsimaissa, kun syntymättömiä lapsia tapetaan äitinsä kohtuun sairaaloissa rutiinitoimenpiteenä. Kehitysvammaisia jahdataan ihan varta vasten seulonnoilla. Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo eivät ulotu heihin, joiden kehoon suhtaudutaan tilanteen mukaan biojätteenä. Heidän oikeutensa rakastaa loppuu jo alkuunsa.

Sateenkaari

Kun Jumala teki vedenpaisumuksen jälkeen liiton ihmisen ja kaikkien maan päällä elävien olentojen kanssa, hän asetti pilviin sateenkaaren sen merkiksi, että vedet eivät enää koskaan paisu tuhotulvaksi hukuttamaan kaikkea elävää. (1. Moos. 9:12-15) Sateenkaaren juurelta Nooan perhe alkoi kasvaa ja levitä. Nyt yli maan on leviämässä sateenkaariperheideologia. Ihminen teki ikuisen liiton symbolista uudenlaisen agendan symbolin, kun sateenkaarilippu lanseerattiin 70-luvun lopulla.

Sateenkaarilipussa on erikoisesti kuusi väriä. Nuo kuusi väriä kuvastavat elämää, parantavaa voimaa, aurinkoa, luontoa, harmoniaa ja rauhaa, sekä henkeä eli englanniksi spirit, joka on suomalaisissa teksteissä käännetty yleensä sanalla yhteishenki. Alun perin sateenkaarilipussa oli kahdeksan väriä, mutta painoteknisistä syistä siitä poistettiin pinkki ja turkoosi. Pinkki kuvasi seksuaalisuutta ja turkoosi taidetta ja magiaa.

Tuollaisessa symbolien cocktailissa voi nähdä heijastuksia siitä kristinuskolle vieraasta henkisyydestä, panteismista ja pakanuudesta, joista esimerkiksi moni feministiteologi ammentaa innoituksensa.

Nämä kaksi asiaa, sateenkaari ja vedenpinta, herättävät jälleen huomiota eri puolilla maailmaa. Samaan aikaan kun sateenkaarilippuja heilutellaan ennennäkemättömällä laajuudella, jäätiköt sulavat, ja vedenpinnan noususta ollaan huolissaan ennennäkemättömällä laajuudella.

Mutta vedenpinnan nousun sijaan Jeesus kutsuu meistä jokaista ensisijaisesti tarkkailemaan ikuista tulevaisuutta, olemmeko kulkemasssa kohti taivasta vai tulista järveä, josta puhuu Ilmestyskirja (Ilm. 20:15, 21:8). Katsotaan siksi toiseksi tuota Jeesuksen puhetta hedelmistä.

2) Hedelmä tuntomerkkinä

Kun Jeesus puhui tämän päivän raamatunkohdassa “siitä päivästä”, hän puhui tuomiopäivästä. Ja niin kuin hän ei kyseenalaistanut vedenpaisumusta, hän ei myöskään kyseenalaistanut tuomiopäivän tulemista. Eikä Jeesus kyseenalaistanut jälleen sitäkään, että millä oikeudella Jumala toimii niin kuin toimii. Jumala ei kysy ihmiseltä lupaa tuomionsa julistamiselle.

Jeesus tuli tähän maailmaan pelastaakseen meistä jokaisen. Siksi hän kehotti varomaan vääriä profeettoja, jotka tulevat lampaiden vaatteissa, mutta ovat sisältä raatelevia susia. Tuo mielikuva lampaiden vaatteisiin naamioituneista susista on sarjakuvamaisen hilpeä. Mutta Jeesuksen asian sisältö on kuolemanvakava.

Oletko sinä esimerkiksi nielaissut jonkin meidän aikamme syötin, joka huomaamattasi johtaa sinua eroon Jumalasta? Ajatteletko niin kuten moni nykyään, että rakkaus pyhittää liiton kuin liiton, myös avoliiton? Tekeekö mielestäsi rakkaus ihmissuhteesta pyhän?

Jumala on rakkaus (1. Joh. 4:8,16), mutta ajatteletko niin kuin moni tänä päivänä ajattelee, että rakkaus on jumala? Onko rakkauden tunne sellainen pyhä ja ylhäinen mahti, jonka oikkuja ei tule vastustaa?

Syntiinlankeemuskertomuksessa Saatana kysyi ihmiseltä: “Onko Jumala todella sanonut?” (1. Moos. 3:1) Kuka olisi ikinä arvannut, että aikojen lopulla kysytään Raamatun äärellä: “Onko Jumala todella sanonut, että ihminen on luotu mieheksi ja naiseksi, vain mieheksi ja naiseksi, joko mieheksi tai naiseksi?” “Onko avioliitto todellakin tarkoitettu vain miehen ja naisen väliseksi?”

Sateenkaari-ideologia opettaa nyt, että sukupuoli on ruumiillisuudesta riippumaton kokemus, ja siksi kehoa voi leikellä vastaamaan sisäistä kokemusta. Kristinusko on vahvasti ruumiillista, eikä vain henkeä tai sielua koskevaa, ja esimerkiksi uskontunnustuksessa lausumme uskovamme ruumiin ylösnousemisen. Kun Jumalan ainoa Poika syntyi ihmiseksi, hänkin oli lihaa ja verta, ja vieläpä tiettyä sukupuolta.

Jeesus sanoi fariseuksille kerran näin, että: “Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi?” (Matt. 19:4) Jeesus siis vahvisti sen, mitä Vanha testamentti opettaa.

Kun luomiskertomuksessa mainitaan sukupuolet, mies ja nainen, Jumala puhuu heti sen perään hedelmällisyydestä ja lisääntymisestä. Jumalan tarkoitusperissä avioliitto liittyy siis lisääntymiseen, miehen ja naisen väliseen lisääntymiseen. Paratiisikertomus kertoo, että: “[M]ies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.” (1. Moos. 2:24) Ja luomiskertomuksen mukaan “Jumala katsoi kaikkea tekemäänsä, ja kaikki oli hyvää”. (1. Moos. 1:31)

Hedelmistä te heidät tunnette

Jeesus sanoo eksyttäjistä, että: “Hedelmistä te heidät tunnette.” (Matt. 7:16) Raamatun sanasta irrottautuneena ei voi tuottaa Pyhän Hengen aikaansaamaa hedelmää, esimerkiksi rakkauden hedelmää. Minkälaista hedelmää sateenkaari-ideologia tuottaa?

Kun ideologia perustuu aggressiiviselle sorron käsitteistölle, sorretuista tuleekin vallan kahvassa uusia sortajia. Entiset sorretut vaativat ideologialleen ehdotonta kuuliaisuutta ja identiteetin rakentamista sen varaan kuten kommunismissa.

Pride-marssien alla poliitiikkoja jaotellaan leireihin heidän osallistumisensa mukaan. Ja mikäli näinä päivinä esität kritiikkiä sateenkaari-ideologiaa kohtaan, kuulet nopeasti olevasi julma ja sydämetön, ja että teet henkistä tai hengellistä väkivaltaa, ja sinua leimataan homofoobikoksi.

Tärkeintä ihmiselle on kuitenkin jumalanpelko, vaikka uskollisuus Jumalan sanaa kohtaan voi johtaa julkiseen häpeään.

Kristus tähtää Jumalan valtakunnan leviämiseen ja ihmisten voittamiseen hänelle, mutta Jumala ei toimi pakottamalla. Jumala on toimissaan lempeä ja kärsivällinen myös toisin ajattelevia kohtaan, ja siihen hän kutsuu myös kristittyjä.

Meistä jokainen on enemmän tai vähemmän oman syntisyyden ja toisten syntien rikkoma myös sukupuolen ja seksin alueella. Mutta jos omat tekomme rikkovat Jumalan sanaa vastaan, tekojamme ei tule oikeuttaa jonkin ideologian avulla. Katsotaan siksi vielä kolmanneksi ristiä pelastuksen merkkinä.

3) Risti pelastuksen merkkinä

Jeesus puhuu synkällä tavalla siitä, että kaikki eivät pääse taivaaseen, eivät edes kaikki niistäkään, jotka sinne ajattelevat pääsevänsä. (Matt. 7:21-23) Se ei riitä, että sanoo hänelle: “Herra, Herra”, eikä edes sekään, vaikka tekisi hänen nimissään voimatekoja. On siis kysyttävä, että miten ihmeessä sinä ja minä voimme pelastua.

Me ihmiset rakastamme sankaritarinoita. Pride-marssien innoittaja, Stonewallin mellakat, edustavat monille sankaruutta, kun sorretut nousivat rohkeasti sortajiaan vastaan.

Kun tarkkaan katsoo, sankaritarinoissa on kuitenkin eroja. Kristityt eivät esimerkiksi kokoonnu kerran vuodessa pääsiäisenä juhlimaan sitä, että Kristus olisi astunut alas ristiltä heittelemään viranomaisia kolikoilla ja kivillä ja huutamaan heille solvauksia.

Kristus on täydellinen sankari. Hän on täydellinen heikkojen ja sorrettujen puolustaja. Hän eli täysin puhtaan ja synnittömän elämän, mihin meistä kukaan ei pysty.

Hän tarjoaa sinulle ja minulle todellisen vapauden, rakkauden ja rauhan. Hänellä on voima parantaa myös meidän haavat. Kristuksen ristissä näkyy samanaikaisesti meidän syntimme ja koko maailman synti, Jumalan tuomio syntiä kohtaan, ja täydellinen pelastus. Pelastuminen tähtää ikuiseen elämään, mutta se vaikuttaa meissä jo tässä ajassa.

Jokaisen meistä identiteetissä on vääristymää synnin tähden, eikä Kristus tahdo meidän hyväksyvän syntejämme. Jeesus tahtoo, että me annamme syntimme hänelle ja otamme vastaan hänen armonsa syntiemme anteeksiantamiseksi. Kristus kantoi ristillä meidän kaikkien syntiemme rangaistuksen.

Vaikka olisit tappanut jonkun, tehnyt abortin, olisit halveksinut tai alistanut aviopuolisoasi, vaikka olisit pettänyt, harrastanut irtosuhteita tai elänyt avosuhteessa tai homosuhteessa, saat Kristuksen nimessä ja veressä uskoa tässä ja nyt kaikki syntisi anteeksi.

Niin kuin sateenkaari on Jumalan asettaman liiton merkki, sitä on myös kaste. Kasteessa sinut on pesty puhtaaksi ja puettu Kristuksen täydelliseen puhtauteen. Kristuksessa, Jumalan lapsena, sinä olet sinua rakastavan Luojasi silmissä jo täydellinen. Ja niin kuin aviomies ja aviovaimo tulevat yhdeksi lihaksi, sinä saat nauttia osallisuutta Kristuksen ruumiiseen ja vereen ehtoollisessa.

Ja kun me täältä lähdemme, Jumala kutsuu meitä rakastamaan toisiamme ja lähimmäistämme. Tutki Kristuksen tekoja, että kärsisit vaivaa myös lähimmäisesi vuoksi. Kohdatkaamme eri tavoin ajattelevat Kristuksen tavoin.

Rukoillaan. Rakas Jumala, kiitos siitä, että olet luonut meistä jokaisen. Kiitos, että jokaisen meistä elämä on mittaamattoman arvokas. Kiitos siitä, että annoit jopa ainoan Poikasi kuolla meidän syntiemme sovittamiseksi ja meidän pelastamiseksi. Auta meitä kaikissa meidän elämäntilanteissamme ja erilaisissa pohdinnoissamme. Auta meitä kuulemaan ääntäsi. Jeesuksen nimessä aamen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s