Martti Haverisen saarna Helsingin Luther-kirkon sanajumalanpalveluslähetyksessä 7.3.2021
3. paastonajan sunnuntai, 3. vuosikerta
Joh. 8: 46-59
Jeesus sanoi:
”Kuka teistä voi osoittaa, että minä olen tehnyt syntiä? Ja jos puhun totta, miksi ette usko minua? Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu. Te ette kuule, koska ette ole lähtöisin Jumalasta.”
Juutalaiset sanoivat Jeesukselle: ”Sinä olet samarialainen, ja sinussa on paha henki. Eikö asia olekin niin?” Jeesus vastasi: ”Ei minussa ole pahaa henkeä. Minä kunnioitan Isääni, mutta te häpäisette minua. Itse en kysy kunniaani, mutta on toinen, joka kysyy ja tuomitsee. Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa.”
Juutalaiset sanoivat hänelle: ”Nyt asia on selvä: sinussa on paha henki. Abraham on kuollut, samoin profeetat, mutta sinä sanot: ’Joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan kohtaa kuolemaa.’ Sinäkö muka olet suurempi kuin isämme Abraham? Hän on kuollut, ja niin ovat kuolleet myös profeetat. Mikä sinä luulet olevasi?”
Jeesus vastasi: ”Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne. Te ette ole oppineet tuntemaan häntä, mutta minä tunnen hänet. Jos sanoisin, etten tunne, olisin valehtelija niin kuin te. Mutta minä tunnen hänet ja pidän kiinni hänen sanastaan. Teidän isänne Abraham iloitsi siitä, että saisi nähdä minun päiväni. Hän näki sen ja riemuitsi.”
Juutalaiset sanoivat hänelle: ”Et ole edes viidenkymmenen ja olet muka nähnyt Abrahamin!” Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi – minä olin.” Silloin he alkoivat poimia kiviä heittääkseen niillä häntä.
Johdanto
Sukuni salat -telkkariohjelmassa eri julkkiksille avataan tietoja heidän sukujuuristaan. Jääkiekon mestarivalmentaja Jukka Jalonen yllättyi kovasti, kun sai kuulla, että hän on Liettuan suuriruhtinaskuntaa 1300-luvulla hallinneen Gediminaksen jälkeläinen. Jalonen vietiin Vilnan keskustaan katsomaan tuon esi-isänsä patsasta, ja hän herkistyi sen juurella.
Minkälainen sukupuu sinulla on? Onko sinun sukulaisistasi tehty patsaita tai muotokuvia?
Oletko pienestä vai suuresta suvusta? Köyhästä vai rikkaasta suvusta, vähäisestä vai nimekkäästä suvusta, rakastavasta suvusta vai rakkaudettomasta suvusta? Oletko ylpeä suvustasi vai häpeätkö taustaasi, tai tiedätkö siitä ylipäätään paljoakaan? Tuntuuko ajatus sukukokoontumiseen osallistumisesta hyvältä vai karmealta?
Me kaikki polveudumme jostain, ja sillä mistä me polveudumme, on vaikutuksensa omaan elämäämme.
Pari jaetta ennen tämän päivän tekstialuetta Jeesus saa kuulijoidensa korvat savuamaan, kun hän sanoo, että: “Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää.” (Joh. 8:44)
Siis näille ihmisille, jotka ovat ylpeitä suuresta esi-isästään Abrahamista (Joh. 8:33,39), Jeesus toteaakin tylysti, että: “Te olette lähtöisin Saatanasta.”
Tuollaisesta paljastuksesta saisi varmaan aika dramaattisia ilmeitä Sukuni salat -ohjelmaan.
Mutta mitä Jeesus tahtoo kuulijoilleen sanoa?
Minä joka olen
Evankeliumikirjan kirjoittaja Johannes käyttää sanaa juutalaiset negatiivisessa yhteydessä, vaikka hän oli itsekin juutalainen, samoin kuin Jeesus. Olisi jännää, jos joku suomalainen kirjailija kirjoittaisi teoksessaan suomalaisesta päähenkilöstä, jota vastustaa sellainen joukko kuin suomalaiset.
Mutta siinä sitä nyt joka tapauksessa ollaan, että juutalainen Jeesus yrittää Jerusalemin temppelissä opettaa juutalaisia tuntemaan Jumalan, mutta he eivät mitenkään saa juonen päästä kiinni. Ja kun he eivät oikein enää muuta keksi, niin he sanovat Jeesuksen olevan samarialainen, jossa on paha henki. Vähän niin kuin me suomalaiset haukkuisimme jotain maanmiestämme joko läntisen tai itäisen naapurikansamme jäseneksi – paitsi että juutalaiset todella inhosivat samarialaisia.
Kaikki juutalaiset eivät olleet Jeesusta vastaan, kun esimerkiksi opetuslapsetkin olivat juutalaisia. Mutta monilla Jeesusta kuunnelleilla alkoivat kierrokset nousta jo tämän päivän tekstin edellä, kun hän kertoi erikoiselta kuulostavia asioita omasta olemuksestaan.
Jeesus sanoo tässäkin, että ”jo ennen kuin Abraham syntyi – minä olin” (Joh. 8:58), vaikka Abrahamin hautaamisesta Hebronin lähistölle oli siihen mennessä tullut kuluneeksi jo parisen tuhatta vuotta. (1. Moos. 23:19, 25:9) Alkukielen perusteella Jeesus sanoo tuossa oikeastaan kieliopillisesti vähän erikoisesti, että “jo ennen kuin Abraham syntyi – minä olen”.
Mutta juutalaisille ne kuulostivat tutuilta sanoilta eräästä toisesta yhteydestä heidän kansansa historiassa. Yli tuhat vuotta ennen noita sanoja Jumala oli nimittäin ilmoittanut nimensä Moosekselle, ja sen hän oli tehnyt hämmästyttävästi palavasta orjantappurapensaasta. Mooses sai kuulla, kun Jumala sanoi itsestään: “Minä olen se joka olen.” (2. Moos. 3:14)
Jumala on. Hän on olemassa mistään muusta riippumatta. Hän on, eikä mitään ole ilman häntä. Kaikki muu, kaikki elämä, ja kaikki asiat myös sinun elämässäsi on siis riippuvaista hänestä.
Ja se on edelleen todella tiukka väite.
Jeesuksen kuulijat pillastuivat ja sanoivat hänelle: “Mikä sinä luulet olevasi?” (Joh. 8:53) Kysytkö myös sinä Jeesukselta, että: “Mikä sinä luulet olevasi?” Onko sinun vaikea esimerkiksi hyväksyä sellaista ajatusta, että Jeesuksella on kaikki valta?
Saako sinut vihaiseksi se, että Jeesus väittää, että Jumalalla on valta tuomita hänen lakinsa mukaisesti myös sinut sinun pahojen ajatustesi, sanojesi, tekojesi ja laiminlyöntiesi perusteella?
Tai oletko pettynyt Jumalaan, joka sanoo, että hänellä on kaikki valta, mutta ei sitten kuitenkaan tunnu auttavan sinua vaikeuksissasi, antavan sinulle esimerkiksi ystäviä tai tuovan helpotusta vaikeisiin ihmissuhteisiin?
Ylpeä ihminen häätää Jumalan
Ihmisten viha paisui tuolla Jerusalemin temppelissä, ja he alkoivat noukkia käsiinsä jo kiviä, ennen kuin Jeesus päätti vaihtaa maisemaa. (Joh. 8:59) Jumalalle pyhitetyssä temppelissä, hänen omalla maaperällään, he siis aikoivat kivittää hänet!
Yritätkö sinä häätää Jumalaa pois hänelle kuuluvalta maaperältä, vaikka kaiken Luojana kaikki kuuluu hänelle? Onko sinun elämässäsi jokin osa-alue, jossa Jumalan laki ei mielestäsi päde? Esimerkiksi vapaan seksin suhteen, ajankäytössäsi tai ahneudessa?
Jumalan häätämisessä ovat korvat keskeisessä roolissa. Niitä on meillä molemmin puolin päätä, mutta silti ne joskus jäävät vähälle käytölle.
Koko ihmiskunnalla on ollut alusta alkaen vaikea haluta kuunnella sitä, mitä Jumala sanoo. Ja yhä edelleen sitä kuuntelee mieluusti niitä ääniä, jotka lupaavat onnea, asemaa ja nautintoja ohi Jumalan käskyjen.
Jeesus sanoo, että: “Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu. Te ette kuule, koska ette ole lähtöisin Jumalasta.” (Joh. 8:47) Perimmiltään tässä maailmassa on siis vain kaksi ihmisryhmää, vain kaksi sukua, ja aivan jokainen kuuluu niistä jompaan kumpaan. Toiset eivät halua kuulla, mitä Jumala puhuu, mutta toiset kuulevat.
Sen joukon, joka ei siedä kuunnella Jumalan puhetta (Joh. 8:43), kuvaamiseen Jeesus liitti sellaisia sanoja kuin synti, valhe, orjuus ja tappaminen ja murha. (Joh. 8:34,37,40,44,55) Sen joukon pää on tämän maailman ruhtinas, Saatana. (Joh. 8:44, 12:31, 14:30, 16:11)
Mutta siihen joukkoon, joka kuulee mitä Jumala puhuu, Jeesus liitti sanat totuus ja vapaus. (Joh. 8:32) Se on taivaallisen isänmaan (Hepr. 11:16) kansoittava suku, ja sen suvun pää on itse Kristus, koko maailmankaikkeuden valtias. (Ef. 4:15, 5:23, 1. Piet. 2:9)
Tuo pää, Kristus, tuli tähän maailmaan murskatakseen pään käärmeeltä, jonka suvun ja naisen suvun välillä oli ollut viha paratiisista alkaen. (1. Moos. 3:15)
Jeesus sanoi, että “jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja”. (Joh. 8:34) Se puolestaan tarkoittaa sitä, ettei meillä syntisillä ihmisillä ole mitään keinoa päästä siitä vapaaksi ja taivaaseen pyhän Jumalan luo, ellemme usko mitä Jeesus sanoo itsestään, että “minä olen se joka olen”. (Joh. 8:24)
Jeesuksen ei tarvinnut isotella tai vähätellä itseään. Hän vain sanoi rehellisesti sen, että joko ihminen on lähtöisin Jumalasta tai sitten ei. Uskonpuhdistaja Martti Lutherin mukaan ihmisestä ei voi lausua kovempaa tuomiota kuin sanomalla, “ettei hän ole Jumalasta”. (Luther: Hengellinen aarreaitta)
Mutta ei Jeesus tullut maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen, eli pelastamaan myös sinut ja minut ikuisesta helvetin tulesta. (Joh. 3:17)
Nöyrä Jeesus kohtaa ihmisen
Siksi vaikka synnin tähden meillä on lähtökohtaisesti korvat tukossa Jumalan suuntaan, Jumala sen sijaan antaa aikaansa meidän kohtaamiseemme. Myös tuolla Jerusalemin temppelissä Jeesus kohtasi nämä ihmiset ja heidän epäilevät kysymyksensä.
Maltatko sinä kuulla sen, mitä Jeesus tahtoo myös sinulle sanoa? Hän sanoo, että: “Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa.” (Joh. 8:51)
Paratiisissa ihminen ei pitänyt kiinni Jumalan sanasta, ja siksi ihmiskunnan osaksi tuli kuolema. Mutta sinun ja minun tähden Jeesus, joka itse piti kiinni taivaallisen Isän sanoista, suostui kuolemaan karmealla tavalla.
Kun Jumala ilmestyi Moosekselle palavassa orjantappurapensaassa ja ilmoitti pyhän nimensä, tuli ei kuluttanut pensasta. Mutta kun Kristuksen päähän asetettiin orjantappuroista väännetty piikkinen kruunu ja hänet lävistettiin roikkumaan ristille hylättynä, pyhän Jumalan vihan tuli kulutti Kristusta, eikä hän vastannut, vaikka Kristus häntä huusi (Ps. 22:2-3).
Siinä hän oli, kaikkivaltias Jumala, itsensä alentaneena. Saatana sen sijaan yritti korottaa itsensä, ja hänen vanavedessään ihminen, Jumalan rinnalle ja ylikin. Toisen suvun juuri on siis nöyryydessä, toisen ylpeydessä. Ylpeys johti kuolemaan, mutta Kristuksen nöyryys toi meille elämän. Ja niinpä Kristuksessa Jumala nostaa kunniaan mitättömän.
Häpeälliseen kuolemanrangaistukseen määrättyä Jeesusta olisi voinut luulla sukunsa mustaksi lampaaksi, mutta hän olikin virheetön Jumalan Karitsa. Tuo kaikkivaltias Kuningas kärsi ristillä sinun ja minun syntien rangaistuksen, jotta meistä tulisi taustastamme ja teoistamme riippumatta hänen kuninkaallisen sukunsa jäseniä (1. Piet. 2:9, Ilm. 1:6).
Siksi Kristuksen veren tähden saat tässä ja nyt uskoa kaikki sinun syntisi anteeksi.
Vaikka sinä olisit tässä maailmassa rakkaudettomasta suvusta, jossa sinua ei olisi huomioitu ja kannustettu, tai suvusta, jossa suorastaan vihataan toisiaan, paheksutusta tai itselleen arvostusta janoavasta suvusta, niin Kristuksessa sinut on kutsuttu siihen sukuun, jossa sinua rakastetaan, ja jossa sinulla on ääretön arvo ja tärkeä tehtävä myös välittää sitä rakkautta eteenpäin.
Jeesuksen ristinpuusta tuli sukumme puu, elämänpuu, ja siksi ikuisen kestävän sukumme tunnus on risti, joka on tässäkin kirkkorakennuksessa kaikkein näkyvimmällä paikalla.
Sen suvun jäseneksi tullaan kasteen kautta, jossa meidät liitetään Jumalan kansaan, pyhien joukkoon. Eli kasteesi kautta olet lähtöisin Jumalasta ja saat uskoa sen, että Jumala on siinä sinut ottanut omakseen. Jumala ei ole etäinen esi-isä, vaan elävä ja rakastava Isäsi, eikä hänellä ole lapsenlapsia, vaan ainoastaan lapsia. Me olemme matkalla kohti iloista, täydellistä ja mahtavaa sukujuhlaa, kohti ikuisia Karitsan häitä!
Jos sinua ei ole kastettu, niin älä viivyttele vaan ota asia puheeksi esimerkiksi minun kanssani.
Jos juuri tällä hetkellä painit vaikeissa koettelemuksissa ja mietit, että missä Jumala on kaiken sen keskellä, niin kyllä Jumala näkee tarkasti sinun raskaan elämäntilanteesi. Saat rukoilla psalmin kirjoittajan tavoin: “Kokoa kyyneleeni leiliisi, merkitse ne kirjaasi.” (Ps. 56:9)
“Jumala ei [kylläkään] ole kaukana yhdestäkään meistä: hänessä me elämme, liikumme ja olemme.” (Ap.t. 17:27-28) Saat luottaa siihen, että hän valmistaa myös sinua ikuisuutta varten, ja toimii elämässäsi oikea-aikaisesti ja parhaaksi katsomallaan tavalla.
Kristittyinä sisarina ja veljinä meidät on tarkoitettu auttamaan toisiamme yhteisellä matkalla kohti kotia. Pitäkäämme siis korvat herkästi auki toistemme avunpyynnöille.
Rukoillaan. Kiitos, rakas Jumala, siitä, että Kristuksen tähden saamme kuulua kuninkaalliseen sukuun. Kiitos, että pian pääsemme perille taivaalliseen isänmaahan ja saamme isolla joukolla ylistää ikuisesti sinun pyhää nimeäsi. Vahvista meitä tässä elämässä sanasi ja ehtoollisen kautta jaksamaan vaeltaa sinun tietäsi. Ja auta meitä auttamaan niitä, jotka sinä johdatat kohdallemme. Jeesuksen nimessä aamen.