Martti Haverisen saarna Helsingin Luther-kirkon sanajumalanpalveluslähetyksessä 30.5.2021
Pyhän Kolminaisuuden päivä, 3. vuosikerta
Matt. 28: 16-20
Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”
Johdanto
Kirjassa ja elokuvassa tämä menee hiukan eri tavalla, mutta uudessa Tuntematon sotilas -elokuvassa (2017) Vanhalan pitää koota iskuryhmä haastavaan tehtävään. Vanhala haluaa ottaa mukaansa myös Honkajoen, mutta Honkajoki vastaa, että: “En uskalla lähteä vapaaehtoisena. Minua pitää käskeä.” Vanhala sanoo: “Sitten minä käsken.” Honkajoki toteaa: “No se on sitten eri asia.”
Turvallisesta ympäristöstä on joskus todella nihkeää lähteä liikkeelle. Uskaltaako sieltä poterosta nostaa päätä, jos liipasimella on maine, ihmissuhteet, työpaikka tai jopa koko elämä?
Mutta tuossa äsken aivan Matteuksen evankeliumin lopusta lukemassamme kohdassa Herramme ja Vapahtajamme antaa suoran käskyn, eikä hän sano siinä, että: “Menkää, jos huvittaa tai jos uskallatte”, vaan että: “Menkää siis ja tehkää.”
Se, että me lähdemme liikkeelle, on hänelle siis niin tärkeää, että hän jopa käskee siihen. Katsotaan tuota Jeesuksen antamaa tehtävää kolmesta näkökulmasta:
1) luovan uudistuksen ilmapiiriä
2) elämäntyön vaikutusta
3) luovasti yhdessä
1) Luovan uudistuksen ilmapiiri
Jeesus oli tiettävästi käsityöläinen, rakentaja, mutta hänen uransa jäi lopulta melko lyhyeksi. Suhmurointi, välinpitämättömyyys ja laatuongelmat ovat rakennusalalla valitettavan yleisiä, mutta Jeesus ei halunnut tehdä sutta ja sekundaa tai kiertää veroja. Ainakin Jeesuksen viinistä tuli priimaa (Joh. 2:9-10), ja maksaakseen temppeliveron hän lähetti Pietarin varta vasten ongelle (Matt. 17:24-27).
Mutta lyhyestä työurastaan huolimatta Jeesus mullisti pysyvästi tavan rakentaa. Hänen opetuslapsensa luulivat, että Jeesus oli tullut rakentamaan uudelleen Israelin valtakunnan, mutta hänen rakennushankkeensa ulottuisikin maan ääriin saakka. (Ap.t. 1:6-8)
Mutta tuo luovuuden mestari antaisikin sen tehtävän käynnistämisen ja liikkeellelähdön opetuslapsilleen, joiden joukossa oli galilealaisia kalastajia ja entinen tullivirkailija. Mestarinsa opeilla he lähtisivät rakentamaan siis maailmanlaajuista valtakuntaa, jota ei tulisi rakentaa vinoon vääryydelle ja väärinkäytöksin, vaan armon, totuuden, hyvyyden ja rakkauden mukaisesti.
Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat, ja marmorilaatat Finlandia-talon seinästä putoisivat, Jumalan valtakunta ei koskaan romahda, vaan se pysyy ikuisesti.
Yleltä tuli vähän aikaa sitten mainio dokumentti eräästä toisesta käsityöläisestä, joka myös sai aikaan maailmanlaajuisen muutoksen, omalla alallaan. Ranskalainen keittiömestari Auguste Escoffier uudisti 1800–1900-luvuilla ravintolakulttuurin. (Historia: Modernin gastronomian synty) Ennen Escoffier’n elämäntyötä ravintolakeittiöt olivat kaoottisia ja huonosti organisoituja ja niissä oli tukalat työolot, kypsentämiseen vielä käytettiin puuhiiltä, ja ruokaa valmistettiin tupakka suupielessä.
Escoffier’n koulutie jäi lyhyeksi, mutta hänen kirjoista lukemansa tiedot, niiden soveltaminen ja hänen ilmiömäinen ruuanlaittotaitonsa herättivät huomiota, ja hän kohosi jo nuorena eri keittiöiden tiukassa hierarkiassa kohti päävastuuta.
Kokin ammattia ei arvostettu, mutta Escoffier alkoi kohentaa keittiöväen omanarvontuntoa siten, ettei hän kohdellut työntekijöitään roskaväkenä ja lannistavasti, vaan kunnioittavasti ja rohkaisevasti.
Suomalaista johtamistapaa on kuvattu toisinaan sanoilla “management by perkele”. Vaikka se sisältää kritiikkiä perinteistä suomalaista johtamistyyliä kohtaan, siihen lukeutuvaa suoraviivaisuutta on täällä meillä Suomessa myös ihailtu, ainakin ennen, koska sitä on pidetty tehokkaampana kuin ruotsalaista keskustelevampaa johtamistapaa, joka voi joskus tuntua jaarittelevalta ja junnaavalta.
Minkälainen johtaja sinä olet? Raivostutko helposti, osoitatko usein miten vähän muista välität?
Vaikka et olisikaan johtaja, miten sinä kohtelet lähimmäistäsi? Arvostatko sinä muita, vai ovatko he sinulle vain välineitä sinun tavoitteittesi saavuttamiseksi?
Escoffier oli omana aikanaan siitä poikkeuksellinen johtaja, että hän ei lyönyt nyrkkiä pöytään, vaan kuunteli työntekijöitä ja keskusteli heidän kanssaan, ja otti heidät suojelukseensa. Hän halusi, että keittiön käsityöläiset saisivat kukoistaa ja toteuttaa vapaasti luovuuttaan muiden taiteilijoiden tavoin. Hänen mukaansa luovuus edellyttää juuri kunnioittavaa ilmapiiriä.
Escoffier koulutti seuraajansa viemään ranskalaisen gastronomian ilosanomaa uusille seuduille, ja 1900-luvun alkupuolella Lontooseen perustettu ravintolakoulu myös vaikutti osaltaan siihen, että Escoffier’n opit alkoivat hiljalleen levitä huippuravintoloihin eri puolilla maailmaa.
Jos ranskalainen keittiö ylsi noilla periaatteilla pitkälle, sitäkin pidemmälle tähtäsi Jeesus rauhanomaisella maailmanvalloitussuunnitelmallaan.
Escoffier’n toimintatavoissa vaikuttaa kylläkin olleen paljon sellaista, joka voisi olla kopioitu suoraan Jeesukselta. Jeesuskaan ei tiettävästi opiskellut parhaimmissa opinahjoissa, mutta hänen tietonsa ja taitonsa olivat ilmiömäiset, ja kansa olisi halunnut hänet johtajakseen. Hän kohtasi ja kohtaa jokaisen ihmisen kunnioittavasti, ja hänen johtamistapansa luo sellaisen ilmapiirin, jossa ihmisen luovuus ja Jumalalta saadut lahjat saavat kukkia.
Jeesuksen tapa rakentaa maailmanlaajuinen valtakunta lähti ja lähtee siitä, että me ihmiset saamme ensin hänen kauttaan uudistua sisäisesti ja sitten ulkoisesti myös siinä, miten me kohtelemme lähimmäisiämme. Joten ei sellaista rakennustyötä pysty tekemään omassa voimassa, itsestä käsin.
Kun Jeesus oli astunut taivaaseen, Pyhä Henki antoi helluntaina apostoleille voiman lähteä liikkeelle toteuttamaan tuota Jeesuksen lähetyskäskyä, julistamaan sanaa ja kastamaan. Puhuttu sana on sinänsä vain henkäys ilmassa, mutta Jumalan Sana tuo ihmisille tulevaisuuden ja toivon, ja rakentaa valtakunnan. Sana ei kulu eikä vähene, vaikka miljoonat ihmiset kuulisivat sen. Jumalan Sana on uutta luova sana, ja siksi niin väkevä, että se innostaa ja pistää liikkeelle.
2) Elämäntyön vaikutus
Jeesus sanoi, että: “Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni” (Matt. 28:19), eli hän siis käski mennä tekemään kaikki kansat hänen opetuslapsikseen.
Mikä on sinun elämäsi sisältö ja päämäärä? Mikä sytyttää sinut ja saa sinut ponnistelemaan niska limassa? Käytätkö aikasi siihen, että saisit opetuslapsia tai seuraajia itsellesi – ja myötä mainetta ja mammonaa? Rakennatko esimerkiksi julkikuvaasi sen mukaisesti?
Jeesus haluaa opetuslapsia itselleen, mutta ei hyötyäkseen heistä, vaan pelastaakseen heidät. Hän oli siitä erikoinen, että hän ei tullut tähän maailmaan palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta. Tuolla ihmeellisen nöyrällä elämäntyöllään hän toi pelastuksen koko maailmalle.
Hän jopa kuoli tuon työnsä ääressä, ja totesi juuri sitä ennen, että: “Se on täytetty.” (Joh. 19:30) Niitä työvälineitä, vasaraa ja nauloja, joita tuo nasaretilainen käsityöläinen oli käyttänyt hyvään, käytettiin hänen runnomiseensa, kun hänet ripustettiin raa’asti ristille kuolemaan.
Jeesuksen johtamistapa ei ollut “management by perkele”, vaan pikemminkin päinvastoin. Hän oli tullut syöksemään tämän maailman ruhtinaan vallasta (Joh. 12:31), ja asettamaan sen sijaan oman hallintavaltansa.
Ehkä sinä mietit, että onko Jeesuksesta sinulle mitään lisäarvoa.
Ennen kuin jokin muuttuu, sitä ei välttämättä edes ylipäätään huomaa, että se asia voisi olla paremmin. Jos elät ilman Kristusta, et välttämättä edes tiedosta tarvitsevasi Kristusta. Mutta kun joku tulee ja korjaa rempallaan olleet asiat, sen jälkeen pystyy näkemään, että vasta nyt asiat vaikuttavat olevan kohdillaan. Esimerkiksi monet Escoffier’n aikaansaamat muutokset tuntuvat nyt meidän ajastamme käsin katsottuna itsestäänselvyyksiltä.
Jeesuksen elämäntyö toi raatamiseen levon, levottomuuteen rauhan, näköalattomuuteen toivon, ja ennen kaikkea meistä jokaiselle kadotuksen sijasta ikuisen elämän. Hän tarjoaa sitä lahjaksi myös sinulle. Hän haluaa uudistaa sinun sydämesi, jotta näkisit sen jälkeen kaiken uusin silmin.
Siksi saat tässä ja nyt uskoa Kristuksen nimessä ja veressä kaikki syntisi anteeksi.
3) Luovasti yhdessä
Yksi Auguste Escoffier’n erikoisimmista hankkeista oli, että hän laati parin kuukauden välein ruokalistan, joka lähetettiin salaisesti varjeltuna tietona valittuihin ravintoloihin. (le Dîner d’Épicure) Useat tuhannet ihmiset nauttivat kulloisenkin ateriakokonaisuuden samanaikaisesti eri puolilla maailmaa, ja he saattoivat vaihtaa niistä ajatuksia lennättimellä ja puhelimella.
Tuo kokkien kuningas ja kuninkaiden kokki Auguste Escoffier oli sitä mieltä, että “loistavimmat annokset ovat erittäin yksinkertaisia”. Hän oli siis ainakin siinä samoilla linjoilla kuin kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra. (Ilm. 19:16)
Jeesuksen asettaman ehtoollisen aineet – leipä ja viini – ovat kovin yksinkertaiset, mutta se on tämän maailman ihmeellisin ateria. Kristus ruokkii hengessään köyhät tuolla erikoisella aterialla, johon kenelläkään meistä ei ole itsessämme varaa.
Escoffier uhrasi paljon elämäntyönsä eteen, mutta omaa elämäänsä hän ei sentään antanut toisten puolesta. Jeesus sitä vastoin uhrasi itsensä, pyhän ja kalliin ruumiinsa ja verensä meille ravinnoksi. Hän itse on ehtoollisessa läsnä, ja hänessä me saamme syntimme anteeksi, ja saamme olla maailmanlaajuisesti yhtä Kristuksessa. Ulkonaisesti vaatimaton ehtoollinen pitää siis sisällään loputtoman rikkauden, ja se tarjotaan meille ilmaiseksi.
Eräs toinen Escoffier’n keittiön mullistuksista oli siinä, että töihin tultiin puhtaissa työasuissa. Se sama periaate pätee taivaan valtakunnan hommissa. Jumalan valtakunnan hommiin voi alkaa vasta Jeesuksen vanhurskauteen puettuna.
Jeesuksen puhtaus on puettu sinun päällesi kasteessa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja se on niin suuri aarre, että juuri siksi Jeesus lähetti apostolit liikkeelle kastamaan ihmisiä. Jos sinua ei ole kastettu, niin ota yhteyttä vaikka minuun ja aloitetaan kasteelle valmistautuminen.
Kasteessa sinut on kutsuttu täyttämään Jeesuksen suurta lähetystehtävää, ja se on suuri kunnia saada olla siinä mukana lähettäjänä tai lähetettynä tai sekä että, nykyisessä arkiympäristössäsi tai jossain kauempana.
Jeesus on sellainen johtaja, joka arvostaa sinua, koska sinä olet taivaallisen Isän rakas lapsi. Siksi saat olla suorassa keskusteluyhteydessä tämän maailmankaikkeuden korkeimman johtotason kanssa.
Hän haluaa mahdollistaa sinulle ja meille kaikille luovuuden ilmapiirin. Meidän on siis syytä myös tässä messuyhteisössä antaa aikaa runsaasti siihen, että rukoilemme yhdessä ja rohkaisemme toisiamme käyttämään Jumalalta saamiamme erilaisia lahjoja niin, että luovuus saisi kukoistaa myös täällä.
Jos ranskalainen keittiö onnistui mukiinmenevästi omassa maailmanvalloituksessaan, niin minkälaiset eväät onkaan sitten Kristuksen Kirkolla, jonka Herra on luonut koko tämän maailmankaikkeuden!
Rukoillaan. Kiitos, rakas Jumala, siitä, että Kristuksessa meidät on lunastettu vapaiksi synnin, kuoleman ja Paholaisen vallasta. Kiitos, että olet kasteessa ottanut meidät omiksesi. Kiitos, että olet antanut meille tuon vastuullisen tehtävän viedä pelastuksen sanomaa kaikille kansoille. Auta meitä täyttämään se tehtävä. Jeesuksen nimessä aamen.