Epäuskoisten kotikaupunki ja armahdettujen kotikaupunki – Luuk. 4:23-30

Martti Haverisen saarna Helsingin Luther-kirkon messussa 20.8.2017
11. sunnuntai helluntaista, 2. vuosikerta
Luuk. 4: 23-30

Jeesus sanoi:
”Kohta te kaiketi tarjoatte minulle sananlaskua ’Lääkäri, paranna itsesi!’ ja sanotte: ’Tee täälläkin, omassa kaupungissasi, kaikkea sitä, mitä sinun kerrotaan tehneen Kapernaumissa.’” Ja hän jatkoi: ”Totisesti: kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. Uskokaa minua: Israelissa oli monta leskeä Elian aikana, silloin kun taivas ei antanut vettä kolmeen ja puoleen vuoteen ja koko maahan tuli kova nälänhätä. Silti Eliaa ei lähetetty heidän luokseen, vaan Sidonin maahan, Sarpatissa asuvan leskivaimon luo. Samoin Israelissa oli monta spitaalista profeetta Elisan aikana, mutta yhtäkään heistä ei puhdistettu, ainoastaan Naaman, joka oli syyrialainen.”
Tämän kuullessaan kaikki, jotka olivat synagogassa, joutuivat raivon valtaan. He ryntäsivät paikaltaan, ajoivat Jeesuksen ulos kaupungista ja veivät hänet jyrkänteelle syöstäkseen hänet sieltä alas; kaupunki näet oli rakennettu vuorelle. Mutta Jeesus kulki väkijoukon halki ja jatkoi matkaansa.

Katsotaan tässä saarnassa kolmea asiaa.
1) Nasaretin yhteisöä joka torjuu Jeesuksen,
2) sitä, mikä sija Jeesuksella on omassa elämässä,
3) miten Jeesus vie sinut kotikaupunkiinsa.

1) Nasaretin yhteisö joka torjuu Jeesuksen

Jeesus oli aloittanut julkisen toimintansa ja hänen maineensa Galileassa oli alkanut kasvaa. Tämän päivän tekstiä edeltävä osa on saarnatekstinä ensi tammikuussa ja saarnaan silloin siitä, joten pysy taajuudella. [saarna 14.1.2018 Puhtaalta pöydältä – Luuk. 4:16-21]

Siinä alkuosassa kerrotaan, kuinka Jeesus tuli nyt julkkiksena kotikaupunkiinsa Nasaretiin ja meni siellä tapansa mukaan synagogaan. Huom! – tapansa mukaan.

Jos Jeesus, Kaikkivaltias Jumala, piti maan päällä eläessään tapanaan käydä aina jumalanpalveluksessa, niin anna sinäkin sellaisen säännöllisen tavan kantaa sinua elämäsi kaikkien vaiheiden läpi. Älä jätä messua väliin, äläkä jää ilman viikoittaista ravintoa.

Jeesus oli lukenut synagogassa Jesajan kirjasta kohdan, jossa puhutaan Herran palvelijasta. Tähän asti väki oli Nasaretin synagogassa pitänyt Jeesuksen saarnasta, mutta jokin nyt siis muuttuu, kun tullaan tämän päivän tekstialueeseen.

Kuinka pitkään olet asunut Helsingissä tai siellä missä asut? Oletko osa sellaista yhteisöä, jossa tunnet henkilökohtaisesti paljon ihmisiä ja jossa sinut tunnetaan? Olette ehkä eläneet yhdessä eri elämänvaiheiden läpi. Olette ehkä ponnistelleet yhteisten päämäärien eteen ja tulleet niissä väännöissä läheisiksi.

Jeesus oli ollut pitkään osa tuota Nasaretin kaupungin yhteisöä. Jossain elämänsä vaiheessa Jeesus asui myös Kapernaumissa, ehkä koko julkisen toimintansa ajan tai ehkä vasta tämän episodin jälkeen.

Mutta Nasaretissa he olivat ehtineet kokea yhdessä hyvät satovuodet ja heikommat satovuodet. Hänet oli tunnettu skidistä asti ja hän tunsi ihmiset.

Jotkut olivat leikkineet hänen kanssaan, ehkä vaikkapa piilosta.

Miltä tuntuisi leikkiä piilosta Jeesuksen kanssa? Hänen kanssaan, jolta kukaan ei voi salata mitään. Vai koitatko sinä ihan tosissasi piiloutua Jeesukselta?

Eri ihmiset olivat opettaneet Jeesukselle erilaisia taitoja ja joku oli ehkä Nasaretissa opettanut Jeesuksen lukemaan. Joku näyttämisen haluinen oli ehkä kaahannut aasilla kotikaupungin hiekkaisella tiellä liikennemerkin kumoon niin kuin Teuvo, maanteiden kuningas.

Oli paistettu kalaa ja kerrottu uutisia Jerusalemista ja siitä, miten roomalaiset miehittäjät kohtelivat juutalaisia. Oli pohdittu sitä, että mihin tämä maailma oikein menee.

Hän oli kasvanut yhdessä leikkitoveriensa kanssa vastuuta kantavaksi sukupolveksi. Jotkut olivat menneet naimisiin ja saaneet jälkikasvua. Jotkut olivat kovasti pohtineet sitä, että kuka olisi sille Jeesukselle sopiva vaimoksi. Hän oli nähnyt sen, kuinka aviopuolisot kohtelivat toisiaan hyvin ja huonosti, kuinka vanhemmat kohtelivat lapsiaan hyvin ja huonosti ja kuinka lapset olivat kuuliaisia ja tottelemattomia.

Mutta nyt Mestari, oman kylän poika, on siis palannut alkaneelta kiertueeltaan kotikentälle ja on nasaretilaisten kotipyhätössä, oman kasvuyhteisönsä edessä. Mutta Mestari alkaa ehkä vähän yllättäen puhua siitä, että kotiyleisö ei olekaan hänen puolellaan, vaan että he ovat hänen vastustajiaan. Hän sanoo: ”Kohta te kaiketi tarjoatte minulle sananlaskua ’Lääkäri, paranna itsesi!’ ja sanotte: ’Tee täälläkin, omassa kaupungissasi, kaikkea sitä, mitä sinun kerrotaan tehneen Kapernaumissa.'”

Mitä Jeesus sanoo nyt kaikkien näiden vuosien lopuksi siis kotikylänsä ihmisille ja mistä nämä tutut ihmiset suuttuvat?

Jeesuksen tekemien ihmeiden maine oli ehtinyt levitä Nasaretiin jopa ilman Twitteriä ja Instagramia. Mutta kun Nasaretissakin oli monenlaisia ongelmia ja tarpeita, niin miksei Jeesus ollut voinut auttaa heitä?

Nasaretin asukkaat olivat loukkaantuneita Jeesukseen, ja Jeesus näki sen heidän sydämistään. Toisten oli ehkä vaikea uskoa, että se naapurin rakennusmies olisikin jokin ihmeidentekijä. Ilmeisesti Jeesus katsoi, ettei ihmeistä olisi ollut hengellistä hyötyä näille epäuskoisille nasaretilaisille, jotka kokivat Jeesuksen olevan heille jotain velkaa.

Ihminen on niin hävytön Luojaansa kohtaan, että kuvittelee Jumalan olevan oman peukalon alla, mutta sellaisella röyhkeydellä on häpeällinen loppu, ikuinen ero Jumalasta. Jumala ei ole kenellekään velkaa yhtään mitään, eikä Jumalalta voi vaatia yhtään mitään.

Jeesus kertoo nasaretilaisille Vanhasta testamentista pari esimerkkiä, joissa Jumala ohitti oman kansansa, Israelin, ja meni pelastamaan ulkopuolisia syntisiä. Näistä esimerkkihenkilöistä toinen oli köyhä leski ja toisella oli sellainen työ, että sen varjopuolena tuli lisää leskiä. Naaman oli syyrialainen sotapäällikkö. Jumala ei parantanut israelilaisia spitaalisia, vaan Israelin vihollisarmeijan kapiaisen.

Se on mykistävää, miten Jeesus avaa noin yksinkertaisin vedoin Vanhan testamentin kertomuksiin uudenlaisen näkökulman. Jeesus tietää taustat ja sanoo siksi suvereenisti, että esimerkiksi Eliaa “ei lähetetty” ja Israelin spitaalisia “ei puhdistettu”.

Mutta vaikka Nasaretin väellä on tapana käydä synagogassa, niin he eivät kuitenkaan suostu kuuntelemaan sitä, mitä Jumalan sana sanoo heille heidän sydämestään. He eivät kuuntele tuota taivaallista raamatunopettajaa, koska he ovat yhtä kovasydämisiä kuin esi-isänsä.

Jeesus tulee esimerkkiensä kautta sanoneeksi, että nämä omasta mielestään hyvät ja kunnolliset ihmiset eivät ota vastaan Jumalan lähettämää pelastusta. Siksi hän menee niiden luokse, jotka haluavat antaa hänen parantaa heidät.

2) Mikä sija Jeesuksella on omassa elämässä?

Mietitään nyt toiseksi itse kunkin meidän omaa elämää.

Nasaretilaiset eivät halunneet tunnustaa sitä tosiasiaa, että myös heidän sydämensä on myrkyllinen happotehdas.

Mutta mitä jos Jeesus sanoo sinulle sitä samaa? Miten suhtaudut tähän Jeesuksen puheeseen?

Jeesuksen sanoma pelastuksesta menee huti, jos et anna hänen osoittaa, että todellakin tarvitset Parantajaa.

Oletko niin rohkea, että ajattelet Jumalan olevan sinulle velkaa? Että hänen pitäisi tehdä sinulle entistä enemmän hyvää ja järjestellä asiasi kuntoon?Tuntuuko sinusta siltä, että Jumalan apu ja ihmeet kiertävät sinut aina yhtä kaukaa kuin Kehä kolmonen Helsingin keskustan, eikä Jumalan avustuskuorma saavu koskaan sinulle perille asti?

Haluatko sysätä Jumalan jyrkänteeltä alas ja pois elämästäsi, jos hän ei annakaan sinulle sitä apua ja niitä hyviä asioita, joita toivot saavasi?

Ja jos hän jotain hyvää tekee, niin sitten sinun ei tarvitse osoittaa hänelle pienintäkään kiitollisuutta, koska se nyt vain sattuu olemaan hänen velvollisuutensa?

Etsitkö Jumalaa, joka antaisi sinulle menestystä ja kunniaa? Tarvitsetko Jumalasta koristetta menestyksekkäälle elämällesi vai perustaa, jonka varaan lasket aivan koko elämäsi?

Onko Jeesus sinulle liian tavallinen tuttu juttu? Mitä jos hän onkin oikeasti ainoa mahdollinen tie, totuus ja elämä?

Kun nasaretilaiset veivät Jeesuksen jyrkänteelle pudottaakseen hänet kuolemaan, evankelista Luukas toteaa erikoisen lyhyen ytimekkäästi, että “Jeesus kulki väkijoukon halki ja jatkoi matkaansa”.

Se oli itse asiassa se ihme, jonka Jeesus teki nasaretilaisille. Ihmisillä ei ollut valtaa pysäyttää Jeesusta, mutta Jeesuksella ei ollut myöskään halua jäädä mestoille. Jeesus jätti kotikaupunkinsa, ja nasaretilaisten etsikkoaika oli ohi.

Se suurin ihme, jonka Kristus teki sinulle ja minulle, oli se ihme, että ristillä hän ei kulkenut väkijoukon halki. Hän ei käyttänyt valtaansa astuakseen alas, niin kuin hänen pilkkaajansa ehdottivat. Tuon taivaallisen lääkärin ei tarvinnut parantaa itseään, vaan pelastaa sinut ja minut kadotuksesta.

Hän suostui kuolemaan ristillä sinun puolestasi, ja saat tässä ja nyt uskoa kaikki sinun syntisi, mitä ne ovatkaan, anteeksi. Se on tämän maailman ihmeistä kaikkein suurin.

Suomalaisessa politiikassa on sellainen termi kuin siltarumpupolitiikka. Sillä tarkoitetaan yleensä vähän halveksivasti sitä, jos kansanedustaja haluaa enemmän tai vähemmän vetää kotiin päin, ja saada vaalipiirinsä alueelle valtion rahoitusta esimerkiksi johonkin tiehankkeeseen, jotta äänestäjät pysyisivät tyytyväisinä. Nasaretilaiset olisivat halunneet Jeesuksen olevan tällainen edunvalvoja, joka jakelee heille hyvää.

Jeesus on Kuningas, joka ei kalastele sinulta suosiota. Hän vetää sinua kotiin päin, omaan valtakuntaansa. Miten hän sen tekee?

Katsotaan nyt viimeiseksi sitä, että miten Jeesus vie sinut valtakuntaansa.

3) Miten Jeesus vie sinut kotikaupunkiinsa?

Jeesus ei ota Nasaretissa sattumalta puheeksi juuri Sarpatin leskeä ja Naamania. Nämä pakanat pelastuivat puhdistavan veden ja leivän jakamisen kautta.

Profeetta Elisa käski syyrialaisen sotapäällikkö Naamanin kastautua Jordan-joessa seitsemän kertaa. Tuo peseytyminen paransi Naamanin spitaalista. Se, että hän tuli puhtaaksi, ei riippunut siitä, että hän olisi ollut hyvä ihminen, vaan ainoastaan siitä, että Jumala armahti hänet.

Synti on tunkeutunut kokonaan lävitsesi niin kuin tauti ja jättänyt sinut riutumaan erossa Jumalasta. Jos et suostu tunnustamaan olevasi yltä päältä syntinen, epäpyhä Jumalan edessä, ei hän voi sinua parantaa. Mutta Jumala haluaa saada pestä sinut Kristuksen veren kautta puhtaaksi ja pelastaa sinut kadotuksesta.

Jos sinut on kastettu, olet siinä saanut lahjaksi Jumalan armon. Kun kaikkivaltiaan Jumalan sana yhdistyy veteen, niin se tekee täydellisen puhtaaksi. Kasteessa olet uudestisyntynyt Jumalan lapseksi eli tullut Jumalan synnyttämän yhteisön, hänen kansansa jäseneksi. Et olekaan enää vihollisyhteisön asukas, vaan sinun nimesi on kirjoitettu taivaallisen Jerusalemin, ikuisen kultakaupungin, Jeesuksen todellisen kotikaupungin, asukasluetteloon.

Saat uskoa sen todeksi myös omalle kohdallesi ja uskossa ottaa vastaan Jumalan lahjoittamat aarteet. Kiitä ja ylistä elämälläsi ja suullasi Jumalaa hänen ihmeellisistä teoistaan!

Jos sinua ei ole kastettu, niin tule juttelemaan kanssani.

Kun Jumala lähetti profeetta Elian Sidonin maahan Sarpatiin erään lesken luo, Israelin alueella kärsittiin tuolloin kuivuudesta. Naisella oli jauhot ja öljy ihan finaalissa, ja hän alkoi henkisesti jo valmistautua kuolemaan.

Siitä huolimatta Elia pyysi naista tekemään ensin pienen leivän Elialle, Jumalan miehelle. Profeetta Elia välitti naiselle Herran, Israelin Jumalan lupauksen tälle naiselle: ”Ei tyhjene jauhoruukku eikä ehdy öljypullo, ennen kuin Herra antaa sateen maan päälle.”

Jeesuksen apu on kestävää sorttia. Kristus antaa itsensä kokonaan sinulle kohta leivässä ja viinissä. Kun sinulla on Kristus, sinulta ei puutu yhtään mitään.

Kristus on Jumalan sinulle antama ihme päivästä päivään, eikä Jumala kierrä sinun hätäsi ohitse. Suurin ihme on se, että hän haluaa viedä sinut ja minut kotikaupunkiinsa ja elää ikuisesti yhdessä meidän kanssamme.

Ja tuo erikoinen matka kulkee hänen sanansa, kasteen ja ehtoollisen kautta, koska niiden kautta Jumala on luvannut välittää armonsa sinulle. Hakeudu siksi ahkerasti niiden pariin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s